www.jorras.dk

Rejsedagbog for Jørgen Rasmussen

Indholdsfortegnelse

Kilimanjaro og optakt
 Dag 1 - Tirsdag 26.7 - Udrejse
 Dag 2 - Onsdag 27.7 - Moshi 1
 Dag 3 - Torsdag 28.7 - Moshi 2
 Dag 4 - Fredag 29.7 - Kilimanjaro 1
 Dag 5 - Lørdag 30.7 - Kilimanjaro 2
 Dag 6 - Søndag 31.7 - Kilimanjaro 3
 Dag 7 - Mandag 1.8 - Kilimanjaro 4
 Dag 8 - Tirsdag 2.8 - Kilimanjaro 5
 Dag 9 - Onsdag 3.8 - Kilimanjaro 6

Safari med forberedelse

Dag 10 - Torsdag 4.8 - Moshi 3
 Dag 11 - Fredag 5.8 - Safari 1 - Lake Manyara
 Dag 12 - Lørdag 6.8 - Safari 2 - Ngorongoro
 Dag 13 - Søndag 7.8 - Safari 3 - Serengeti
 Dag 14 - Mandag 8.8 - Safari 4 - Serengeti
 Dag 15 - Tirsdag 9.8 - Moshi 4

Zanzibar

Dag 21 - Mandag 15.8 - Kendwa beach 4
 Dag 22 - Tirsdag 16.8 - Stone Town 2
 Dag 23 - Onsdag 17.8 - hjemrejse

Tilbage til dag 10 - 15 ...

Dag 16 - Onsdag 10.8 - Rejse til Zanzibar

Vi blev purret allerede kl. 04, da vi havde en lang transportdag foran os. Men da der var pakket aftenen før, skulle vi stort set blot hoppe i tøjet. Morten havde bestilt morgenmad fra kl. 4, men kokken var ikke oppe så Morten var helt oppe på dupperne for at få den til at "rykke". Ca. 20 min. over 4 begyndte morgenmaden dog at dukke op.

Kl. 5 var det afgang, men vi skulle lige have taget gruppebillede, da Olav ikke skulle med til Zanzibar, men skulle hjem til Norge via Nairobi. Kvart over 5 kørte bussen på de øde veje. Vi skulle køre ca. 8 - 9 timer til Dar Es Salam, så det var bare at prøve at gøre sig behageligt i sæderne og prøve at få lidt ekstra søvn i dagens tidligere timer.

Bagerst fra v: Olav, Jørgen, Marit, Annie, Randi, Per, Morten, Gry, Vidar. <br />Midt: Rasmus, Søren, Susanne, Birgitte, Michael. Forrest: Lis, Jacob, Gunvor. 10/08
Bagerst fra v: Olav, Jørgen, Marit, Annie, Randi, Per, Morten, Gry, Vidar.
Midt: Rasmus, Søren, Susanne, Birgitte, Michael. Forrest: Lis, Jacob, Gunvor.
10/08 (gv-1-IMG_3722.JPG)

Ved 10-tiden havde vi et længere stop i en lille by. Bussens venstre baghjul skulle have fjedrene repareret med - ja - gummiremme. Det virkede ildevarslende og sært genkendeligt fra safarien, men efterfølgende gik det ok derudaf på de i øvrigt gode asfaltveje. Det eneste bumpen var de forholdsvis mange trafikbump, som findes på vejen på fastlandet ved indkørslen til småbyer, samt før smalle bropassager eller uoverskuelige vejsving.

Et frokoststop blev overstået på lidt over en halv time på en lille restaurant ca. 100 km før Dar Es Salam. Så godt tid havde vi heller ikke. Kl. ca. 15 var vi fremme ved havnen i Dar (som byen kort kaldes). Morten fixede billetter til flyvebåden til Zanzibar, mens vi ventede. Kl. 16 var der afgang til den godt 2 timer lange sejltur. Det vippede godt en overgang under overfarten (men for intet at regne med turen tilbage fra Zanzibar, som det vil fremgå længere fremme i beretningen).

På havnen i Stone Town, som den gamle centrale bydel i Zanzibar by kaldes, ventede vi igen mens Morten klarede indrejsevisa. Et par dragere tog vores store bagage på et par tohjulede vogne og så drog vi den korte gåtur op til Hotel Kiponda ad de smalle og krogede gader. Per og jeg blev indkvarteret på første sal i et spartansk rum, men ganske glimrende. Badeværelserne på gangen så glimrende ud, men det viste sig at det var sparsomt med vandtryk og når vandet i stueetagen blev anvendt, så ophørte vandet på 1. salen.

Ventetid i Dar Es Salam på overfart til Zanzibar 10/08
Bagagen lastes på havnen i Stone Town 10/08
Bagagen lastes på havnen i Stone Town
10/08 (pj-IMG_0657.JPG)

Efter at have smidt bagagen på værelserne mødtes vi kort efter ved indgangen til hotellet og gik samlet den korte vej ned til "Mercury's", en restaurant ved havnefronten opkaldt efter Zanzibars berømte søn - Freddie Mercury - som var født nogle gader derfra. Morten havde bestilt bord men der var proppet med turister, så der gik en rum tid før maden vi bestilte kom.

Efterfølgende slendrede vi langs madmarkedet ved stranden og op i byen til Africa House, den gamle britiske klub fra kolonitiden. Her fik vi en enkelt omgang drinks hvorefter vi gik hjem til Kiponda og i seng.

Dag 17 - Torsdag 11.8 - Stone Town 1 - Spice Tour

Vi skulle op til morgenmad på tagterrassen på 2. sal med udkig til havnen og nogle mindre charmerende gyder og baggårde. Vejret var allerede lummert med sol fra morgenstunden.

Udsigt fra Kipondas tagetage 11/08
Udsigt fra Kipondas tagetage
11/08 (jr-08110002.JPG)
Markedet i Stone Town 11/08
Markedet i Stone Town
11/08 (jr-08110008.JPG)
Dalla dallaen der bragtes os rundt på spice tour'en 11/08
Dalla dallaen der bragtes os rundt på spice tour'en
11/08 (jr-08110020.JPG)

9:30 gik vi i samlet flok ned til "spice tour" kontoret og blev læsset op på ladet af en åben bil med tag. Vi kørte ca 15 min via Bububu til forskellige stop på "spice touren". Der var ikke en men flere lokationer vi besøgte. De fleste steder steg vi ud og fik forevist, hvor krydderierne groede. Flere steder kunne vi smage eller lugte. Det var ganske interessant og vores spice guide talte et flot engelsk. Frokosten blev indtaget siddende med korslagte ben under et halvtag og den bestod af mad krydret med nogle af de krydderier vi havde set. (Krydret ris, chapati, krydret curry med kokosmælk. Meget lækkert). Et andet sted var der dissideret frugt smagning, hvor forskellige eksotiske frugter - nogen genkendelige andre førstegangs oplevelser - kunne smages.

På udturen var vi også stoppet ved nogle ruiner fra et badehus for sultanens kone og på hjemturen var der også et stop ved nogle historiske ruiner.

Vi lytter på spice tour'en 11/08
Vi lytter på spice tour'en
11/08 (jr-08110010.JPG)
Friske og tørrede nelliker 11/08
Friske og tørrede nelliker
11/08 (jr-08110019.JPG)
Gurkemeje - Spice tour 11/08
Gurkemeje - Spice tour
11/08 (jr-08110028.JPG)

Spice Tour - opremsning i tilfældig orden af nogle af de krydderier og frugter vi så og evt. smagte på:
Kokospalmer (african, king coconut, hybrid) - curry leaf - henna (leaf) - elephants apple - kanel - lemongrass - nelliker - kardemomme - muskat - neem (kinin fra blade og bark) - peber - kaffe - ingefær - gurkemeje - dorian - jack fruit - mango - papaya - rambutan - vanilie - starfruit - ananas - kassawa.

Frokosten - spice tour 11/08
Frokosten - spice tour
11/08 (jr-08110032.JPG)
Et udvalg af forskellige frugter vi får lov at smage 11/08
Et udvalg af forskellige frugter vi får lov at smage
11/08 (jr-08110031.JPG)
Alskens krydderier til salg - spice tour 11/08
Alskens krydderier til salg - spice tour
11/08 (pj-IMG_0698.JPG)

Tilbage i Stone Town vendte vi lige hotellet, hvorefter Rasmus, Per, Gunvor og jeg drog ud på opdagelse i Stone Towns smalle gyder og stræder og snusede i souvenirbutikker. Det gik lidt på kryds og tværs. Der var masser af identisk turist tingel-tangel. Gunvor og jeg lavede en fælles investering i en cd med bl.a. hittet "jambo" (se senere i beretningen). Vi var også inden i den lidt mere eksklusive souvenirforretning "Souvenir emporium". Vi slog også et smut ud af Stone Town over på den anden side af Creek Road til det lokale tøjmarked. Man kunne gå uantastet her, da det var for de lokale. Tilbage til Stone Town og på tværs ned til Africa House, hvor vi installerede os med safari- og kili-øl og ventede på solnedgangen. Flere andre topas'ere sad også og hang ud på Africa House.

Parti fra gyderne i Stone Town 11/08
Solnedgangen set fra Africa House 11/08
Solnedgangen set fra Africa House
11/08 (pj-IMG_0728.JPG)

Vi skulle tilbage til hotellet til en orientering om morgendagen kl. 18:30, men vi kom lidt sent af sted fra Africa House og skulle også omkring Souvenir Emporium og købe en fællesgave til Randi , som ville have fødselsdag om lørdagen, hvor vi var oppe ved Kendwa beach. Vi købte også lidt souvenirs til os selv. Jeg købte noget krydderisæbe og et lille glas-dramglas med en elefant graveret. 20 min. efter 18:30 var vi på Kipondas tagterrasse og orienteringen var ovre, men Per var gået i forvejen, så Rasmus, Gunvor og jeg fik detaljerne af ham.

Spisningen skulle foregå på madmarkedet ved stranden. Vi gik derned i samlet flok og kiggede lidt rundt. Morten tog så og fik os samlet ved en enkelt bod. Vi kunne vælge mellem alskens godt fra havet på spid, som så blev grillet og serveret med det samme. Jeg havde lige fået min tallerken med grillet tun, blæksprutte og haj og havde paraderne nede og fik ikke pruttet prisen ned og endte med at betale i dyre domme i forhold til de andre. Vi fik også et batteri øl til at skylle efter med. I øvrigt rigtig lækker mad i en speciel atmosfære, da det ikke kun var turisterne der kom her, men store mængder af de lokale.

Madmarkedet - først udvælges udskæringer af alt godt fra havet 11/08
Madmarkedet - først udvælges udskæringer af alt godt fra havet
11/08 (pj-IMG_0732.JPG)
Madmarkedet - så venter man på at det grilles 11/08
Madmarkedet - så venter man på at det grilles
11/08 (pj-IMG_0733.JPG)
Madmarkedet - og så guffes der - lækker mad 11/08
Madmarkedet - og så guffes der - lækker mad
11/08 (pj-IMG_0734.JPG)

Efter det gik nogen af os på et sted i nærheden, der hed Sweet Easy og fik en enkelt cocktail. Og så næsten med selvfølgelighed ned og runde Africa House, hvor der var live band der spillede afrikansk, reggae og arabisk inspireret musik. Vi hang ud i baren til omkring midnat og luskede så hjem i seng.

Dag 18 - Fredag 12.8 - Kendwa beach 1

Det var lidt overskyet fra morgenstunden. Efter morgenmaden gik vi fra hotellet gennem et par gyder til to ventende dalla dallaer (minibusser). Vi havde kun bagage med til strandliv og resten blev opbevaret på Kiponda. Vi blev så kørt nord på i godt 2 timer. Det første lange stræk på gode veje og så de sidste km på en særdeles ujævn vej. Og så var vi fremme ved Amaan Kendwa Beach Resort på Kendwa beach. Vi blev indlogeret i værelser i en af fløjene med 3 værelser pr. hus. Flot standard om end sparsomt møbleret.

Vi mødtes i restauranten ved stranden. Morten fortalte kort om stedet og omgivelserne. Herefter fik vi vores første dyp i bølgerne på den hvide strand. Desværre var det overskyet og der kom ganske få solstrejf. Vandet var også lidt køligt men dejligt.

Kendwa Beach 12/08
Kendwa Beach
12/08 (jr-08120008.JPG)
12/08 (jr-08120006.JPG)
Der promeneres på stranden - Kendwa Beach 12/08
Der promeneres på stranden - Kendwa Beach
12/08 (jr-08120003.JPG)

Tanzania stampVi slappede lidt af i stole og på håndklæder på stranden. Jeg havde ikke taget solcreme på, da det var overskyet, men om aftenen viste det sig at jeg alligevel havde fået godt med sol på overkroppen og var godt rød. Gunvor, Per og jeg slentrede en lille time nord på langs stranden vendte rundt et sted tidevandet som var på vej op ville spærre os vejen og gik tilbage. På tilbagevejen spiste vi sen frokost på en konkurrerende restaurant. Tilbage til Amaan resortet og fortsætte postkortskrivningen.

Ca 19:30 samledes nogle af os på den restaurant vi også frekventerede til frokost og spiste aftensmaden her. (Jeg tog en "seafood mix" menu). Senere gik Gry, Rasmus, Morten, Jacob, Susanne, Per, Gunvor og jeg hen til Kendwa Rocks - et bar tilknyttet et andet ressort. Her hang vi ud resten af aftenen i baren til ca. kl. 01 med bl.a. konyagi og safari-øl. Strømme gik nogle gange, hvor der så blev bælgravende mørkt. Der kom også lidt regn i løbet af aftenen. Vi fik nogle enkelte slag pool.

Konyagi Konyagi Konyagi, den lokale Tanzanianske gin variant. Den kunne købes til ingen penge på fastlandet, men kunne kun opstøves i turist-barerne på Zanzibar. Alkohol sælges også i poser, således kunne man også i den viste 30 ml. pose.

Tanzania Distilleries Ltd Konyagi side...

Dag 19 - Lørdag 13.8 - Kendwa beach 2

Morgenmad kl. 9 i restauranten. Vejret var overskyet og lidt køligt. Øv. Det havde også regnet tidligere på morgenen. Tog den med ro op ad formiddagen. De andre skulle på snorkeltur, som jeg havde fravalgt pga. mine rustikke svømmeevner. Men det trak lidt ud pga. vejret, men de tog af sted ca. halv tolv.

Inden var vi nogle stykker, som fik spillet en beach volley kamp i strandsandet. Det fik jeg sved på panden af og tog en hurtig dukkert. Op på værelset og skylle sand ud med et brus og så ned og skrive dagbog ved stranden. Spise en pizza til frokost sammen med Rasmus, som også havde fravalgt snorkel-turen. Der kom nogle byger mens vi spiste. Efter frokost skulle jeg lige op og spørge til det vasketøj Per og jeg havde indleveret dagen før, men det var ikke klart endnu. Jeg gik ned på værelset og klog af skade tog jeg solcreme på selvom det var overskyet.

Bugt med lokale fiskerbåde 13/08
Bugt med lokale fiskerbåde
13/08 (pj-IMG_0778.JPG)
Båd fra den lokale fiskerflåde 13/08
Båd fra den lokale fiskerflåde
13/08 (pj-IMG_0784.JPG)
Fiskere ved Kendwa Beach 13/08
Fiskere ved Kendwa Beach
13/08 (pj-IMG_0786.JPG)

Ved 14-tiden gik jeg sydpå ad stranden. Ca. 20-30 min syd på i en vig lå de lokale fiskere. Det var lavvandet og de fleste både stod på sandet. Der var en enkelt større båd, men ellers var det små både til en-to personer. Der kom endnu et par byger, men jeg kunne krybe i ly under nogle klipper, som var blotlagt ved lavvande. Jeg kiggede lidt på nogle lokale, som var i gang med at lave en båd og gik så tilbage. Jeg gik nordpå ca 45 min og vente og returnerede. Der kom ikke mere regn og skylaget blev tyndere og nogle enkelte solstrejf slap igennem. Tilbage igen ved Amann kl. ca 16.30.

De andre var tilbage efter en god snorkeltur trods manglende sol. Vi spillede igen beach volley en times tid. Et par lokale spillede med, så de måtte hurtigt tilegne sig forståelsen af de danske meldinger "jeg har". Op på værelset og skylle sand af. Forinden dog via receptionen og hente vasketøjet som nu var klar.

Ved 18:30-tiden samledes vi i restauranten og ønskede Randi god fødselsdag. Hun fik sin gave - en Tanzania 2006 kalender - og der blev skålet og sunget både dansk og norsk fødselsdagssang. Randi og Vidar gik til middag for sig selv, også Michael og Birgitte gik andetsteds. Resten blev og spiste glimrende mad i restauranten. Jeg en lækker "stir fried Tuna" forfulgt af safari og kili-øl.

Fødselsdagsbørnene i to omgange: Først Vidar og i dag Randi 11/08
Fødselsdagsbørnene i to omgange: Først Vidar og i dag Randi
11/08 (jr-08130001.JPG)
Er det fotografen eller objektet der er 'skæv' 13/08
Er det fotografen eller objektet der er 'skæv'
13/08 (jr-08130012.JPG)
Koncentration ved poolbordet - Morten, Jacob, Susanne 13/08
Koncentration ved poolbordet - Morten, Jacob, Susanne
13/08 (jr-08130013.JPG)

Ved 21-tiden luskede Susanne, Jacob, Morten, Gry, Marit, Annie, Per, Gunvor og jeg igen på Kendwa Rocks. Vi kom midt i en akrobatik opvisning, som mindede om den vi havde oplevet i Twiga Camp. Vi fik ca. 20-30 min. med af den flotte opvisning. Så hang vi ellers ud med pool, meyer og konyagi til ved 1:30-tiden. Randi var også stødt til - efter Vidar oven på et maveonde var tørnet ind tidligere.

Dag 20 - Søndag 14.8 - Kendwa beach 3

Morgenmad ved 9-tiden. Vejret var igen overskyet. (Gentager jeg mig selv ?) Og der kom flere regnbyger hele formiddagen. Ved 10-tiden gik vi op på verrandaen foran værelserne og sumpede mens endnu nogle byger væltede ned.

Kl. henad 11 - på med solcreme og Badehosen og vamos a la playa. Resten af dagen var det overskyet uden solstrejf. Bygerne fortsatte til hen ad 13-tiden og ellers var det tørt resten af dagen. Vi hang ud ved restauranten og spiste frokost lidt over 12 og så ud i liggestolene og slappe af.

Vores hus på Amaan Beach Resort 14/08
Vejrudsigten: Tid for dagbogskrivning 14/08
Vejrudsigten: Tid for dagbogskrivning
14/08 (pj-IMG_0770.JPG)

Per og Gry tog en tur syd på ad stranden, mens jeg koblede mig på en gang beach volley med Rasmus, Jacob og Susanne. De utrænede håndled og underarme var efterhånden godt sået til med blå mærker. Men det er s. sjovt om hårdt i sandet. Når jeg svedte hang sandet fast, så jeg lignede en "sand snemand", så det var på hovedet i vandet og få sandet skyllet af. Efter dukkerten afslapning i stolen. Senere endnu en dukkert og så op til brusebad og gøre klar til aftenens grill party. Inden grill party fik jeg lige surfet lidt epost og vejrudsigt. Deprimerende med vejret: Mostly cloudy and scattered thunderstorms.

Vi mødtes ved 19-tiden til en drink/øl og ca 19:30 blev vi bænket uden for restauranten, hvor borde var stillet op i nærheden af grillen. Først var der små forretter, fx lidt pasta, og efter denne nåede Morten at orientere om sidste dagen på Kendwa. Så stod den på grillet tun, kylling, calamari, oksekød, samt ris, octopus curry og vegetable curry. Lækker mad.

Bænket til grillmaden sidste aften på Kendwa 14/08
Bænket til grillmaden sidste aften på Kendwa
14/08 (gv-2-IMG_3773.JPG)
Der anrettes 14/08
Der anrettes
14/08 (gv-2-IMG_3775.JPG)
Og der grilles 14/08
Og der grilles
14/08 (gv-2-IMG_3781.JPG)

Grillmaden forlagde vi festen til Kendwa Rocks, hvor vi nu måtte tælles som stamgæster. Meyer, pool, safari øl og konyagi. "The usual suspects" hang ud til ca. kl. 03.

Dag 21 - Mandag 15.8 - Kendwa beach 4

Taskerne blev pakket. Den store bagage blev samlet i et værelse og resten tog vi med på stranden. Solcreme på og ned til morgenmad kvart over 9. Skyerne var fra morgenstunden allerede mere spredte med blå himmel. Det så lovende ud. Ud i liggestolen. Frem til 14:30-tiden hvor vi skulle køre tilbage til Stone Town blev det rigtig godt vejr med kun spredte skyer. Der blev "power solet" for at prøve at indhente noget af det forsømte med alle disse overskyede dage. Jeg fik også kartet rundt en halv time i vandet før vi skulle af sted. Op og klæde om, hente bagage og op til de 2 dalla dallaer, som kørte os tilbage til Stone Town og hotel Kiponda.

Gunvor ved morgenbordet på Kendwa Beach 15/08
Afgang fra Amaan Beach Resort - Kendwa Beach 15/08
Afgang fra Amaan Beach Resort - Kendwa Beach
15/08 (pj-IMG_0805.JPG)

Efter et par timer var vi igen i Stone Town. Vi blev smidt af tæt på hotellet og blev indlogeret igen, dog i andre værelser. Ved 19-tiden gik vi ned forbi madmarkedet. Nogle enkelte købte en Zanzibar pizza som appetizer til middagen. Vi bænkede os en stor flok på 10 på Sweet Easy restauranten. Jeg fik en på det jævne Tanzania coast curry med oksekød og ris.

Fra Sweet Easy gik nogen hjem og andre ned på Africa House til en cocktail - Jacob, Susanne, Gry, Morten, Per, Gunvor og jeg. Vi kunne dårligt holde os vågne, så vi gik snart hjem.

Dag 22 - Tirsdag 16.8 - Stone Town 2

Op ved 7:30-tiden. Bad og så taskepakning. Store rejsedag var begyndt.

Men forinden sidste morgenmad på Kiponda. Gunvor og jeg havde udtænkt et diplom til Morten, som en gimmick som påskønnelse af hans kanon turlederindsats. Et "Sådan er det bare" diplom inspireret af de diplomer vi alle fik efter Kilimanjaro. "Sådan er det bare" var Mortens mantra, når turisterne klagede sig over et eller andet, der alligevel ikke kunne ændres eller påvirkes. Morten fik også de tiloversblevne malarone malaria tabletter og fra Per væske til kontaktlinser og så var det afsked med Morten, da han skulle tilbage til Moshi med fly fra Zanzibar for at modtage det næste Topas-hold. Han overlod tøjlerne til Seif - en lokal turleder/-guide/altmuligmand.

Trappen til 2. salen på Hotel Kiponda 16/08
Trappen til 2. salen på Hotel Kiponda
16/08 (pj-IMG_0812.JPG)
Morten overrækkes det ærefulde 'sådan er det bare' diplom 16/08
Morten overrækkes det ærefulde 'sådan er det bare' diplom
16/08 (pj-IMG_0811.JPG)
Gyde i Stone Town 16/08
Gyde i Stone Town
16/08 (pj-IMG_0815.JPG)
Den sidste shopping skal nås 16/08
Den sidste shopping skal nås
16/08 (pj-IMG_0832.JPG)

Vi deponerede taskerne på hotellet og Gunvor, Per, Gry og jeg drog på sidste souvenir raid i Stone Town på kryds og tværs i de smalle gyder. Min høst: Zanzibar "fodboldtrøje", kaffe, nelliker, postkort. Vi spiste en frokost tæt på Africa House i en "roof top" restaurant (E.T.C). Fiske curry med tun for mit vedkommende. Det blev også min sidste kili-øl på ferien.

14:30 var vi tilbage ved hotellet. To dragere fik bagagen op på 2 kærrer og så gik vi med Seif forrest ned til havnen og udfyldte udrejseblanketterne og fik tjekket ind på båden. Vi afgik nogenlunde rettidigt. Overfarten blev meget uroligt med masser af bølgegang. Flere af de øvrige rejsende fik søsyge og kastede op, men med lidt ubehag hos nogle få Topas'ere slap vi for den oplevelse. Det tog ca. 2 time til Dar Es Salam. I Dar kom vi hurtigt op i en bus og så gik det gennem myldretidstrafikken til lufthavnen. Det var meget lummert og fugtigt.

Der oses i souvenirbutik 16/08
Ferien er slut - sidste skridt til færgen i Stone Town havn 16/08
Ferien er slut - sidste skridt til færgen i Stone Town havn
16/08 (pj-IMG_0838.JPG)

I lufthavnen spiste vi et let aftensmåltid, mens vi ventede på at vi kunne checke-in. Check-in gik også uproblematisk. Vi slap med at skulle betale 8USD i "security fee". Per, Gunvor og jeg checkede ind samlet, så vi bedre kunne balancere os under 3x20 kg og undgå at betale dyrt for overvægt. Bagagen blev checket ind hele vejen til Kastrup.

I departure loungen måtte vi vente en rum tid på boarding og da den endlige oprandt var processen langsom. En passager med rygskade skulle først på plads på en båre i kabinen før boarding kunne færdiggøres. Med næsten 3 kvarters forsinkelse kom vi af sted. Et hurtigt aftensmåltid og så nat i kabinen.

Dag 23 - Onsdag 17.8 - hjemrejse

Jeg fik en del søvn trods den akavede stilling man sidder i i et flysæde. Kun med lettere forsinkelse landede vi i Amsterdam. Vi havde ca. 2 timers transit. Vi tog en kort afsked med Michael og Birgitte, som skulle med fly til Billund. Vi gik herefter straks ned til vores gate. Her tog vi afsked med vores norske medrejsende.

Rimeligt til tiden men med en lang taxi-tur med flyet kom vi af sted fra Amsterdam og en time senere touchdown i Kastrup. Afsked med alle ved bagageudleveringen. Ingen manglende tasker i denne omgang. Gunvor delte taxa med Jacob og Susanne til Østerbro. Per og jeg tog toget til hovedbanen og skiltes her. Jeg drog hjem med s-tog og bus via Stenløse. Hjemme i Ganløse ca. 13:30.

Sikken en ferie - 3 i en ferie - bjerg, safari og Zanzibar. Pyh der er en masse indtryk at fordøje og når de mange billeder skal ordnes og dagbogen renskrives til nettet, er der masser at genopleve.

Først hørt sunget op ad bjerget den sidste nat af Omari,
men ellers hørt i talrige afskygninger og brudstykker:

Jambo

Jambo, Jambo Bwana,
Habari gani,
Mzuri sana.

Wageni, mwakaribishwa,
Kenya yetu Hakuna Matata.

Kenya nchi nzuri,

How are you,
Very fine.

Foreigners, you're welcome,
In our Kenya there is no problem.

Kenya is a beautiful country,