www.jorras.dk

Tanzania Zanzibar

Tanzania og Zanzibar, juli og august 2005

Rejsedagbog for Jørgen Rasmussen. Dette er mine indtryk og mine oplevelser. Der var 16 i rejseselskabet på denne tur til Zanzania og Zanzibar og alle er kommet hjem med hver deres indtryk, men altså dette er ikke en rejsedagbog der fortæller gruppens oplevelser, men de oplevelser jeg havde sammen med Per og Gunvor, som jeg rejste sammen med.

Indholdsfortegnelse

Kilimanjaro og optakt
 Dag 1 - Tirsdag 26.7 - Udrejse
 Dag 2 - Onsdag 27.7 - Moshi 1
 Dag 3 - Torsdag 28.7 - Moshi 2
 Dag 4 - Fredag 29.7 - Kilimanjaro 1
 Dag 5 - Lørdag 30.7 - Kilimanjaro 2
 Dag 6 - Søndag 31.7 - Kilimanjaro 3
 Dag 7 - Mandag 1.8 - Kilimanjaro 4
 Dag 8 - Tirsdag 2.8 - Kilimanjaro 5
 Dag 9 - Onsdag 3.8 - Kilimanjaro 6

Safari med forberedelse

Dag 10 - Torsdag 4.8 - Moshi 3
 Dag 11 - Fredag 5.8 - Safari 1 - Lake Manyara
 Dag 12 - Lørdag 6.8 - Safari 2 - Ngorongoro
 Dag 13 - Søndag 7.8 - Safari 3 - Serengeti
 Dag 14 - Mandag 8.8 - Safari 4 - Serengeti
 Dag 15 - Tirsdag 9.8 - Moshi 4

Zanzibar

Dag 16 - Onsdag 10.8 - Rejse til Zanzibar
 Dag 17 - Torsdag 11.8 - Stone Town 1 - Spice Tour
 Dag 18 - Fredag 12.8 - Kendwa beach 1
 Dag 19 - Lørdag 13.8 - Kendwa beach 2
 Dag 20 - Søndag 14.8 - Kendwa beach 3
 Dag 21 - Mandag 15.8 - Kendwa beach 4
 Dag 22 - Tirsdag 16.8 - Stone Town 2
 Dag 23 - Onsdag 17.8 - hjemrejse

Dag 1 - Tirsdag 26.7 - Udrejse

Afrejsen fra Danmark var kl. meget tidligt, så jeg drog af sted med taxa fra Ganløse kl. kvart over 3 om natten og ankom til Kastrup kl. kvart i 4. Gunvor var der allerede og Per ankom snart efter. Check-in var ca. kvart over 4. Oppe i afgangshallen ventede vi på at taxfree åbnede kl. 5, da vi manglede en meget vigtig del af rejsemedicinen: Gammel Dansk. 2 flasker blev indkøbt, der skulle række til hele rejsen.

Lonely Planet - Tanzania

Der var rettidig afgang med KLM kl. 06:20. Vi ankom til Amsterdam en time senere. Vi kunne lige nå at få serveret en sandwich og juice til den rumlende mave. Flyet videre fra Amsterdam lettede først 10:30, så tiden blev brugt på småshopping. Jeg fik købt et 512 MB kort til mit kamera, samt Lonely Planets seneste udgave af "Tanzania".

Med en lille forsinkelse kom vi af sted. Igen var det KLM, der skulle flyve os videre. Flyveturen til Kilimanjaro International Airport var lidt over 8 timer. Der var indlagt "finkultur" under rejsen, da der blev vist "Miss Congeniality 2" med Sandra Bullock undervejs. Der var en del turbulens over Afrika, så flymåltiderne blev rystet på plads. Vi ankom ca. kl. 20 lokal tid. Tanzania er en enkelt time foran, så urene var stillet frem under flyveturen.

Tanzania kort

Vi sad helt bagerst i flyet og kom hurtigt ud, da bagindgangen blev åbnet, så vi var også nogle af de første i ankomsthallen og forrest i visum-køen. Et visa koster USD50. Visablanketten var udleveret og udfyldt på flyet, så det var en hurtig ekspedition for os. Så skulle vi bare have bagagen. Pers og min bagage fik vi prompte fat i, men Gunvors rygsæk lod vente på sig. Der kom ingen rygsæk. Vi ventede og ventede. Og alle de andre rejsende var nu kommet igennem møllen med visum og bagage. Gunvor henvendte sig til serviceluge for at efterlyse rygsækken. Det viste sig, at den aldrig havde forladt Amsterdam. Også andre rejsende havde deres bagage liggende i Amsterdam. Gunvor måtte så mindst klare sig én dag i det tøj hun havde rejst i indtil bagagen kunne eftersendes.

Kl. var nu ca. 21 og vi gik ud og mødtes første gang med vores rejseselskab, selvom flere var spottet på flyet fra Amsterdam på deres Topas-labels på håndbagagen. Vi blev vist ud til en lille bus, hvor vi alle blev læsset ombord. 16 Topasrejsende og turleder Morten Nilsson. Det var allerede totalt mørkt og i små 45 minutter kørte vi ad rimelige men øde veje fra "Kili Airport" til Moshi. Selv da vi nåede frem til Moshi var der ikke mange på gaden. Vi kørte gennem Moshi og kom ud på den anden side til nogle mere ujævne og støvede veje.

Vi ankom til Springlands Hotel, som lignede et fort med høje mure og en port. Kl. var ca. 22 og vi fik hurtig vores værelsesfordeling. Per og jeg indkvarteredes sammen. Gunvor fik værelse sammen med Gry. Det var hurtigt ned på værelset og smide bagagen og vores vandrestøvler vi havde rejst i og skifte til "klip klapper" for mit vedkommende. Herefter var det tilbage til restauranten.

Første info-møde efter ankomst til Springlands 26/07
Første info-møde efter ankomst til Springlands
26/07 (jr-07260001.JPG)

Randi Fosso + Vidar Lande,
Marit Havig + Annie Ristebråten,
Olav Ustad

Vi fik vores første - men sandelig ikke sidste Kilimanjaro pilsner ("Kili beer" blandt kendere). Vi fik turens første info-møde, hvor Morten fortalte om næste dags program, generelt om turen og Tanzania. Vi sluttede af med en hurtig navnerunde, men alle navnene var endnu ikke lært. Det rådedes der bod på de kommende dage.

Herefter ned og sove. Der var myggenet på værelset, så det selv indkøbte hjemme var indtil videre overflødigt. Og det skulle vise sig, at vi alle steder var dækket ind af et myggenet, så det var overflødigt at Topas pakkelisten havde medført, at vi selv havde købt og medbragt et.

Topas Adventure Travel - Bakkelyvej 2, 8680 Ry - www.topas.dk
Zara Tanzanian Adventures - PO Box 19 90, Moshi, Tanzania - www.zaratravel.com (Topas' lokale operatør)
Springlands Hotel - Moshi, Tanzania - www.zaratravel.com/info/springlands.html (vores hotel i Moshi)

Dag 2 - Onsdag 27.7 - Moshi 1

Vækkeuret ringede lidt over 7 og vi var oppe til morgenmad kl. 8. Morgenmaden var typisk for de morgenmåltider vi fik på fastlandet: Omelet eller andet æg, toast, pølse, frugt, kaffe(instant) eller the.

Kl. 9:30 var der igen et kortere info-møde om dagens program og kl. 10:30 begav vi os til fods ind mod Moshi. Det var en ca. 30 minutters gåtur. Vejret var lunt og fugtigt, lidt overskyet. Solen kom først frem senere. Der var intet udsyn til Kilimanjaro i dag, men Gunvor kunne også fortælle fra hendes sidste ophold i Tanzania, at vi skulle være meget heldige, hvis vi fra Moshi skulle se Kilimanjaro uden skyer. Som det vil ses senere af dagbogen lykkedes det også kun nogle få gange at få nogenlunde glimt af Kilimanjaro.

Turisterne er klar til første tur til Moshi 27/07
Turisterne er klar til første tur til Moshi
27/07 (jr-07270001.JPG)
Markedet i Moshi 27/07
Markedet i Moshi
27/07 (pj-IMG_0338.JPG)
På vej hjem fra Moshi 27/07
På vej hjem fra Moshi
27/07 (jr-07270006.JPG)

Først gik vi en lille rundtur inde i Moshi og bestilte frokost på et hotel undervejs (Buffalo Hotel). Vi gik så rundt i Moshi en times tid. Første stop var en vekslebod, hvor vi kunne veksle vores kontante USD til Tanzania Shilling (TSH). Jeg havde taget små dollarsedler med hjemmefra, men det skulle vise sig at det gav en ringere veksle kurs. 1USD=1100TSH for dollarsedler under 20 og 1USD=1135TSH for store dollarsedler. Jeg vekslede 250USD og fik 275.000TSH udelukkende i 10.000TSH sedler.

500 Tanzania Shilling   1000 Tanzania Shilling   2000 Tanzania Shilling
5000 Tanzania Shilling   10000 Tanzania Shilling

Herefter gik vi hen forbi en del af Moshis marked. Der var både fødevarer (frugt, krydderier, ris etc) og "hardware" (værktøj, køkkenredskaber etc). Morten havde overbevist os i det smarte med at indkøbe plastsække, som normalt anvendes til fødevarer, som indersæk i vores rygsæk, som porterne skulle bære på bjerget. Simpelthen for at holde sovepose mv. tørt, hvis der skulle komme kraftigt regn eller rygsækken blev sat ned i mudder. Der blev forhandlet en samlet ordre til alle der ville have en sådan plastsæk - 1400TSH pr. næse. Vi osede ellers på markedet og gik tilbage til Hotel Buffalo. Min middag var en krydret kylling med pommes frites, øl, og kaffe = 6.000TSH + de ekstra sædvanlige 10% i drikkepenge. Den første men ikke sidste kylling - som næsten er et måltids "grundstof" a la salt i Tanzania.

Herefter slentrede vi tilbage til Springlands i støvet på de dårlige veje. Solen og varmen havde fået fat. Lidt over kl. 14 var vi tilbage på hotellet. Hurtigt ned og vende på værelset og gøre klar til næste punkt: En junglevandring. Men først skulle Morten have vores pas, 95.000TSH til drikkepenge til porteren på Kilimanjaro turen, samt flybillet til genbekræftelse.

På vej ud til junglevandring gennem rismarkerne 27/07
På vej ud til junglevandring gennem rismarkerne
27/07 (jr-07270013.JPG)
Dyreliv i rismarkerne ved Moshi 27/07
Dyreliv i rismarkerne ved Moshi
27/07 (gv-8038-Negative0-20-18A(1).jpg)
Rismarkerne ved Moshi 27/07
Rismarkerne ved Moshi
27/07 (gv-8038-Negative0-19-17A(1).jpg)

Kl. 15 gik vi ud over rismarker på de smalle, lave jorddiger, der er mellem markerne til en lille jungle. I spidsen gik Lawrence, oftere omtalt som Kibosho, en af de lokale guider fra Springlands. Han viste os det lokale plante- og dyreliv - mest fremdeles Black and White Colobus monkeys, Marabou stork og Ibis. Selvom det var en 2 timers junglevandring, var det mindst ligeså interessant at krydse gennem kulturlandskabet med rismarker, hvor mange var i gang med arbejdet. Det var dejligt lummert og fugtigt. Kl. 17:30 var vi tilbage. Turen var i øvrigt gået i støvlerne for at træne til bjerget.

Kibosho fortæller 27/07
Kibosho fortæller
27/07 (gv-8038-Negative0-17-15A(1).jpg)
Black and White Colobus monkey 27/07
Black and White Colobus monkey
27/07 (gv-8038-Negative0-27-25A(1).jpg)
Springlands set fra afstand på vej hjem fra rismarkerne 27/07
Springlands set fra afstand på vej hjem fra rismarkerne
27/07 (jr-07270017.JPG)

Kl. 18 samledes vi igen til info-møde. Denne gang det "store info-møde om Kilimanjaro". Morten fortalte fra A til Z om opstigningen og nedstigning, højdesyge, udstyr, pakning af rygsække og dagsprogrammerne. Kl. 19:30 var det tid for aftensmaden. Efter denne hang vi ud over nogle kili- og safari-øl til ved 22-tiden. Gunvors rygsæk dukkede heldigvis op om aftenen, som det var blevet lovet.

Dag 3 - Torsdag 28.7 - Moshi 2

Efter morgenmaden ved 8-tiden gik Per, Gunvor, Gry og jeg sammen ad jernbanesporet ind til Moshi. Jernbanesporet løb tæt forbi Springlands og fulgte parallelt vejen ind til Moshi. Fordelen ved at gå på jernbanesporet var, at der var mindre støv og kun gående og lidt cyklende trafik. Derudover havde man et godt overblik, da jernbanedæmningen lå højt i landskabet, så vi kunne følge landsbylivet på begge sider af banen. Vi spottede også hvor den lokale moske lå - den kunne vi høre fra hotellet når der blev kaldt til bøn. Fra en lille kristen kirke lød høj musik og sang fra formiddagen - vi blev enige om at de havde "torsdags jam". Undervejs ind mod byen kom et enkelt godstog og vi trådte lige et par meter væk fra sporet mens det passerede.

Inde i Moshi gik vi igen rundt og oplevede byen. Vi startede ved en souvenirshop tæt ved, hvor vi vekslede penge dagen før. Jeg var bl.a. på udkig efter et kort over Kilimanjaro, men udskød indkøbet til senere for at se om prisniveauet på 7.000 pruttet ned til 6.000 var det samme andre steder. Byens centrum havde ligesom 2 hovedstrøg, så vi gik ned ad det ene og op ad det andet. Der var meget gang i byens handel. Byen er meget lidt præget af turisme. Jo der var da gadesælgere af turist krimskrams, men ikke "over mange". Efter bl.a. at være gået igennem markedet igen - gik vi ned til en lille restaurant "Coffee Shop" anbefalet af Morten. Stedet var drevet af en lokal kirke og overskuddet gik til velgørende kirkeprojekter. Søren og Lis sad der allerede i gårdhaven. Senere kom Marit, Annie, Vidar, Randi, Rasmus og Olav også til. Vi sad et par timer og snakkede og fik lidt frokost (samosas, banan milkshake efterfulgt af en god kaffe og kaffekage). Generelt var kaffe i Tanzania altid instant-kaffe, men her på coffee shop fik vi noget af turens bedste kaffe. Vi gik langsomt tilbage ad jernbanesporet til Springlands ved 14-tiden.

Turister på sporet 28/07
Turister på sporet
28/07 (gv-1-IMG_3462.JPG)
Af banen mens et godstog rumlede forbi 28/07
Af banen mens et godstog rumlede forbi
28/07 (jr-07280003.JPG)
Landsby sceneri set fra jernbanedæmningen ved Moshi 28/07
Landsby sceneri set fra jernbanedæmningen ved Moshi
28/07 (gv-8038-Negative0-33-31A(1).jpg)

Vejret var hele dagen overskyet med nogle enkelte solstrejf sent på eftermiddagen. Men temperaturen var ca. 25 grader. Jeg havde hatten med, men ikke på og fik trods overskyet alligevel en masse "stråling" og var noget rød i hovedet om aftenen.

Tilbage på Springlands ved 15-tiden satte vi os - Per, Gunvor, Gry og jeg - ved poolen og læste og slappede af. Ved 17:30-tiden gik vi ind og begyndte at pakke rygsække til Kilimanjaro. Rygsækken, som skulle bæres af en porter, måtte maks. være på 12 kg. I min var bl.a. liggeunderlag, sovepose, regntøj, ekstra tøj m.m. . Jeg var ude at veje rygsækken på vægten i gården, som var permanent opstillet til samme formål, at veje bagage forud for bjergturen. Først viste den 12,5-13 kg. Tilbage til værelset og omfordele nogle ting til dagtursrygsækken, som jeg selv skulle bære, samt at pille nogle "nice to have" ting ud af oppakningen. Nu vejede den 11,5 kg.

Busstationen i Moshi 28/07
Busstationen i Moshi
28/07 (gv-8038-Negative0-35-33A(1).jpg)
Vejer ryksækken det den må ? 28/07
Vejer ryksækken det den må ?
28/07 (pj-IMG_0361.JPG)
Aftensmad på Springlands 28/07
Aftensmad på Springlands
28/07 (gv-1-IMG_3466.JPG)

I dagtursrygsækken kom poncho, fleece, ekstra svedtrøje, medicinkit, toiletpapir, kamera, dagbog, penge, sandaler m.m. Den blev ikke vejet men uden vand og frokostpose er der måske 5 - 6 kg. Der var allerede trangt i sækken uden vand, så der skulle omfordeles igen, så der også var plads til dette og en frokostpose vi dagligt fik udleveret.

Efter aftensmaden, som var ved 19:30-tiden, samledes vi kort med Morten til sidste øjebliks spørgsmål . Der var ikke mange, men stemningen dagen før dagen var høj. Gunvor købte sig 15 min. internettid for 1.000TSH og tilbød at jeg kunne bruge resten og på en langsom internetforbindelse nåede jeg lige at tjekke mail for at se om der var noget vigtigt. Så var det sengetid lidt over kl. 22.

Dag 4 - Fredag 29.7 - Kilimanjaro 1 - Machame Camp 2980 moh

Vi skulle lidt tidligere op end de seneste dage. Vækkeuret ringede 6:45 og vi var klar 7:30. Først skulle vi lige afregne for vores mellemværende med Springlands - 12.000TSH for Per og jeg, hvilket dækkede vores forbrug af øl i baren og vand på flasker. Efter morgenmaden var vi nede på værelset for de sidste justeringer til rygsækkene. Min store vadsæk skulle blive tilbage på Springlands i depotet og blev fyldt med alt det som ikke skulle med på bjerget - inkl. Pers og Grys overskud. Så var vi klar til afgang.

Den lille minibus blev pakket med al bagagen, Topas' telte, 16 turister, turleder. Kl. 9 var der afgang. Første stop var ved et "roadside" supermarked nær Moshi, hvor vi købte vand og snacks, primært chokolade, som ekstra energitilskud på bjerget. Lidt over 10 var vi fremme ved Machame gate. Det var overskyet og det regnede. Vi skyndte os i læ under et halvtag. Vi ventede på at Morten fik skrevet os ind og at vores chief guide Omari og assistent Mohammad var klar.

Sælgere af rygsækovertræk ved Machame Gate 29/07
Sælgere af rygsækovertræk ved Machame Gate
29/07 (jr-07290004.JPG)
Gunvor og Per klar til afgang fra Machame Gate 29/07
Gunvor og Per klar til afgang fra Machame Gate
29/07 (jr-07290002.JPG)
De første pole-pole trin tages op af Kilimanjaro 29/07
De første pole-pole trin tages op af Kilimanjaro
29/07 (gv-1-IMG_3473.JPG)

Machame gate ligger i 1800 moh. Mohammad gik forrest, da vi ca. kl. 11 drog af sted iklædt fuldt "regn-gear". Vi startede meget langsomt - pole pole - og det var også tempoet resten af dagen. Vi skulle tilvendes det langsomme gåtempo, som gør at vi ikke rykker for hurtigt frem når vi rigtig skal til at akklimatisere. Men det var svært at holde tempoet så langsomt i højder, hvor der stadig var masser af ilt. Men ingen måtte overhale Mohammad i fronten.

Det småregnede stadig og dryppede fra træerne. Jeg havde min poncho på ud over rygsækken. Det var højlands regnskov vi gik i det meste af dagen. Grønt, fugtigt, mos, bregner og krogede træer. Stien var svagt skrånende, kun på nogen passager var der egentlige trin. Men den var sine steder meget mudret og fedtet, så man gled hvis ikke man passede på. Jeg gik med min vandrestav i højre hånd, som gav god balanca og kunne bruges til at hæve mig op ved trin.

Vi gik i alt 7 timer. Fra tid til anden blev vi overhalet af et par portere med tasker, telte og anden oppakning til vores lejr. Vi havde vedtaget at råbet "porter" skulle medføre at alle gik på én række og holdt mod venstre, så porterne kunne komme forbi os uden ophold. Mohammad stoppede for "water break" med jævne mellemrum. Halvvejs ca 14:30 stoppede vi for frokost. Vi havde fået madpakke udleveret ved gaten. Efter 3 kvarter gik vi videre, pole pole.

Pause i højlandsregnskoven 29/07
Morten og Omari i samtale 29/07
Morten og Omari i samtale
29/07 (jr-07290011.JPG)

Dag 1 - Machame campCa. kl. 18 var vi fremme ved dagens mål: Machame Camp i ca. 3.000 moh. (2980 moh iflg. mit souvenir-kort). Nogle hundrede meter før camp, kom vi ud til lav skov og vores første solbeskinnede udsyn mod Kilimanjaros top. Der blev taget billeder i stor stil. Fremme i campen skulle vi skrives ind igen. Og dernæst kom vi ned til vores telte og fordelte dem. Porterne overhaler os i dagens løb og er fremme før os og sætte lejren op, inkl. at teltene slås op. Foran hvert telt fik vi leveret et vandfad med varmt vand til lettere soignering og håndvask.

Efter at være installeret i teltene, gik vi til spiseteltet - et stort tunneltelt som kunne rumme lave borde og skamler til 17 personer. Det var allerede ved at blive mørkt her op mod kl. 19 og det fik temperaturen til at falde hurtigt fra måske 10-12 grader da solen var på til nogle få plusgrader. Vi fik "mål forplejning" som bestod af the/kaffe, popcorn og kiks. Morten fortalte om morgendagen og ville senere demonstrere, hvordan vi pumpede vand. På Springlands og i Moshi havde vi købt rent vand på flaske, men på bjerget skulle vi selv filtrere vand til eget forbrug med Topas' medbragte keramiske vandfiltre. Porterne leverede vand i nogle plast-tønder fra bække/småfloder på bjerget og vi pumpede så selv vores vandflasker/-poser fulde med filtreret vand. Alle fik pumpet vand til næste dag.

Hen mod 20 tiden kom maden på bordet. En lækkert suppe med brød, spaghetti med kødsovs og grøntsager og en lille banan til dessert. Mums. Alle var godt sultne. Lidt efter 21 begyndte folk at sive til teltene og jeg slukkede pandelampen lidt i 22 efter at have fået skrevet dagbog.

Første vue mod Kili's top 29/07
Første vue mod Kili's top
29/07 (jr-07290012.JPG)
The og popcorn i spiseteltet 29/07
The og popcorn i spiseteltet
29/07 (jr-07290018.JPG)
Per og Jørgen i spiseteltet 29/07
Per og Jørgen i spiseteltet
29/07 (jr-07290019.JPG)

Dag 5 - Lørdag 30.7 - Kilimanjaro 2 - Shira Camp 3840 moh

Vi skulle have en "sen" start i dag, hvilket var kl. 7. Jeg havde sovet tre timer og ellers blundet og været vågen resten af natten. Jeg havde ikke frosset i soveposen, men det var koldt om næsen som stak ud. Så det var ikke den optimale forberedelse. Men ellers var der masser af appetit og ingen hovedpine - som ellers er nogle indikatorer for at højden påvirker en. Men vi var stadig kun ved 3000 moh, som er lige i grænsezonen for hvor man siger at højden begynder at kunne påvirke en mærkbart. Taskerne blev pakket inde i teltet. Udenfor var igen stillet et vandfad med varmt vand. Rart at kunne vaske fingrene, da teltene var møgbeskidte at røre ved, da kombinationen at fint vulkansk jord og fugt klæbede godt til teltene.

Opstigningen starter fra Machame camp 30/07
Porter overhaler med forsyninger 30/07
Porter overhaler med forsyninger
30/07 (jr-07300005.JPG)

Morgenmaden kl. 7:30 var en vælling + toast + frugt + omelet. Alt sammen velsmagende. Det var diset, som om vi var midt i en sky. Og alle teltene inkl. spiseteltet var dyngvåde. Kl. 8:30 var vi klar til afgang. Pole pole. Terrænet her på 2. dagen startede meget stejlere end på 1. dagen. Vi gik nu mere i klipper, afvekslende med jord. Og der var nu mange flere passager med trin. Omgivelserne var til en start en noget lavere bevoksning og senere på dagen en lav bevoksning af græsser og andre lave højlandsvækster. Vi kom heldigvis hurtigt ovenfor skyen og fik sol. Det varmede så de 3 lag jeg havde på i skydisen, der var klam og kold, blev reduceret til 2 lag. Senere på dagen efterhånden, som vi kom højere op, tog vinden til da ruten var mere eksponeret. Og så kom det 3. lag på igen (min Fusion Zero-degree trøje). Det var hårdt, men vi gik stadig så langsomt at det forøgede åndedræt nu var første effekt af mindre ilt.

Pause under opstigningen til Shira Camp 30/07
Vue mod Kili fra Shira Camp 30/07
Vue mod Kili fra Shira Camp
30/07 (jr-07300006.JPG)

Shira CampFrokosten var ca. 45 min. på et udspring med flot udsigt. Mount Meru - søsterbjerget/vulkanen til Kilimanjaro tæt ved Arusha - kiggede op over skyerne med toppen. Solen var meget stærk. På det sidste stræk var mine hæle begyndt at gøre opmærksomme på sig selv. Så det blev forebygget med compeed og taget i opløbet. (Jeg undgik helt og aldeles på hele bjergturen at få vabler - skønt).

Der var nu kun godt 1½ time til dagens mål: Shira Camp i 3.840 moh og vi var allerede fremme ved 14-tiden. Teltene var oppe. Vi blev indlogeret og fik varmt vand og sæbe til at vaske hænderne. Det havde støvet meget i dag med den kraftige vind, så vi var godt "selvbrunede" med støvet der klæbede til solcremen. Der var stadig 5 dage til det næste brusebad. Så stod den på popcorn og jordnødder, the og kaffe i spiseteltet. Man lærte hurtigt at fylde godt med sukker i sin kaffe eller the, som ekstra energitilførsel. Herefter var der afslapning og vandpumpning resten af eftermiddagen.

Shira Camp plateauet 30/07
Endnu et popcorns stemningsbillede 30/07
Endnu et popcorns stemningsbillede
30/07 (gv-1-IMG_3497.JPG)

Lidt i kl. 18 var middagen serveret. Suppe med pandekage, Ris, grøntsager og grøntsagssovs. Frugt. Utroligt som selv simple måltider virker lækre og indbydende i disse rammer. Morten fortalte om morgendagen og Omari stødte til og bidrog. Solen var forsvundet bag dis og skyer ved 16-tiden, så temperaturen var faldet drastisk. Efter middagen gik vi i teltene. Jeg havde stadig overskud til at skrive i dagbogen. Og så var det "lights out" ved 19:30-tiden. Heller ikke denne dag havde jeg nogen mærkbare effekter af højden.

Dag 6 - Søndag 31.7 - Kilimanjaro 3 - Barranco Camp 3950 moh

Dagen startede med fast rutine. Vækning af porter ved et fastsat tidspunkt - om end jeg alle dage var vågen af mig selv på "kl. stå-op". Så var der en halv time til at pakke rygsækkene, både den man selv bar og den som porterne bar med sovepose, liggeunderlag etc. Den porterne skulle bære skulle være færdigpakket og lagt i en bunke inden man gik til morgenmad, så porterne kunne starte på dagens opstigning uden at afvente at vi var klar. Dagturssækken kom med op til spiseteltet. Straks begyndte portere at slå teltene ned. Så var der ca. en time til morgenmad inden afgang. Typisk morgenbord: Varmt vand til the eller instant-kaffe, havrevælling m. sukker, æg/omelet, pølser, tomater og frugt.

En 'klassisk' frokostpakke på bjergturen 29/07
En 'klassisk' frokostpakke på bjergturen
29/07 (pj-IMG_0373.JPG)
Baranco CampDenne nat havde jeg sovet endnu værre end foregående nat og var noget træt. Vi blev vækket kl. 7, morgenmad 7:30 og afgang 8:30. Jeg vågnede også med lidt hovedpine - første tegn på højden. Der var fra starten af dagen ikke noget klatring, men vandring i svagt stigende terræn. Dagens mål var Barranco Camp i 3950 moh - kun godt 100 højdemeter højere end Shira Camp, men i løbet af dagens vandring ville vi nå op i 4630 moh ved punktet "Lava Tower". Det var en såkaldt "walk high - sleep low" dag, som er klassisk mht. akklimatisering.

Frem til frokost 1 time før Lava Tower var det gået konstant op ad men uden trin. Solen var fremme og gav nogle fantastiske udsigter mod Kilimanjaro og også det underliggende bjerglandskab. Frokost efter "vanlig model" med frokostposen vi fik ved starten på dagens vandring. Typisk en lille sandwich, en bolle, noget frugt, en læskedrik, kylling. Ved Lava Tower kunne fjeldvante kravle (scramble) de ca 60 m op på den fritståede lavakegle. Det var noget vores nordmænd tændte på.

Jeg havde tiltagende hovedpine, men tog ikke nogen piller mod det for at kunne følge udviklingen. Fra Lava Tower var der en lang nedstigning til Barranco Camp på ca. 700 højdemeter. Den var meget anstrengende, da der var meget løs jord og den var rimelig stejl sine steder. Man gik også og holdt lidt på åndedrættet, når man skulle koncentrere sig på vanskelige passager, hvilket jo var dumt da man jo skulle bruge alt den ilt man kunne få ind.

Jørgen - maksimal afslapning i en pause 31/07
Jørgen - maksimal afslapning i en pause
31/07 (gv-1-IMG_3501.JPG)
Gunvor holder pause 31/07
Gunvor holder pause
31/07 (jr-07310005.JPG)
Per når lige et power nap 31/07
Per når lige et power nap
31/07 (jr-07310006.JPG)

Totalt brugt af manglende søvn, stigende højdepåvirkning og anstrengende "nedtur" kom vi i mål i Barranco Camp. Vi blev lige installeret i teltene og så var det over i spiseteltet til the og popcorn. Jeg var totalt nede. Men efter et par kopper the med masser af sukker og den afslapning, der fulgte med i spiseteltet, fik jeg et energiboost, som kickstartede mig igen. Vi fik info om morgendagen af Morten og Omari. Hovedpinen var der dog stadig.

Så var det ellers afslapning og vandpumpning frem til aftensmaden. Vi var ankommet til Barranco Camp, mens det var diset men efter theen var der frit udsyn til den imponerende og let skræmmende Barranco Wall, som vi skulle forcere næste morgen. Aftensmaden var suppe og spaghetti med kødstrimler. Og så var det ellers straks i seng - dagbogsskrivning var der nu ikke længere resurser til. Jeg tog en enkelt panodil at sove på.

Shira plateauet 31/07
Kolonnen på march opad 31/07
Kolonnen på march opad
31/07 (gv-1-IMG_3500.JPG)

Dag 7 - Mandag 1.8 - Kilimanjaro 4 - Barafu Camp 4550 moh

Det blev den bedste nat på bjerget hidtil, hvor jeg mindst fik 6 timers sammenhængende søvn. Og det var tilpas, da denne dag og efterfølgende skulle blive de suverænt mest anstrengende. Min hovedpine var også væk, jeg følte jeg havde masser af energi og masser af appetit.

På vej op af Great Barranco Wall 01/08
Sidste seje træk op ad Great Barranco Wall 01/08
Sidste seje træk op ad Great Barranco Wall
01/08 (gv-1-IMG_3509.JPG)

Efter "morgenritualet" var der afgang 7:30. Dagen startede med bestigning af Great Barranco Wall på ca. 250 højdemeter. Fra lejren havde den set frygtindgydende og rimelig lodret ud. Og den var da bestemt begge dele. Der var to "rigtigt spændende" passager, den ene tog jeg den sikre løsning og fik en hånd fra Omari til hjælp og den anden var det bare fuld koncentration. Her på Barranco Wall møder man også de ganske få passager på hele opstigningen, hvor det at bruge hænderne til hjælp var nødvendig - såkaldt "scrambling". Vi var heldige, at det var knastørt på klipperne - havde det regnet havde det været endnu mere "spændende". Så vi var hurtigt oppe ad Barranco Wall med et enkelt stop for at se en flot udsigt mod Mount Meru. Sidste træk op ad "the Wall" var ikke helt så teknisk.

Pause i Karanga Valley 01/08
Gunvor pumper vand i Karanga Valley 01/08
Gunvor pumper vand i Karanga Valley
01/08 (pj-IMG_0420.JPG)

Oppe fra toppen gik vi lidt på et plateau for herefter at "formøble" alle de vundne højdemeter med en nedstigning i en dal. Nede i dalen Karanga Valley løb Karanga river, dog her som en lille bæk, og det var sidste gang inden toplejren vi kunne få vand. Så porterne havde taget vand herfra med til næste camp, men kun i begrænsede mængder, da der stadig var langt og mange højdemeter til Barafu Camp. Vi holdt vores frokostpause her ved bækken, og efter denne pumpede vi også alt hvad vi havde af beholdere fuldt af vand direkte fra bækken. Det gav godt med vægt på den sidste opstigning til dagens mål.

Barafu Camp
Barafu camp 01/08
Barafu camp
01/08 (jr-08010032.JPG)
Opstigningen fra dalen var rimelig stejl, men ikke teknisk. Oppe af dalen var der et langt svagt stigende plateau nu i et mere og mere goldt landskab kun med klipper og nogle forkølede småplanter. Det gik i konstant langsomt tempo derudaf med periodiske vandpauser. Næsten oppe ved Barafu kom til sidst en sej stejl stigning i klippetrin og så stod vi pludseligt midt i Barafu Camp på et ujævnt klippeplateau i 4550 moh. Teltene var fortøjet med klippeblokke, da der ikke var noget jord at få pløkkene i.

Det havde været en god dag for mig. Ingen hovedpine. Men her i godt 4.600 moh kunne man rigtigt godt mærke den tynde luft. Selv den lille stigning op til toiletskuret krævede en indsats. Vi var fremme ved ca. 17-tiden og efter indretning af teltet og en "anstrengende" oppustning af liggeunderlag, stod den på the og popcorn i spiseteltet. Vi fik de sidste informationer om nattens topforsøg. I teltet blev alt lagt frem til topforsøget, så man lige kunne hoppe i tøjet.

Påklædning og oppakning til topforsøget

Overkrop

Underkrop
Lag 1 = Fusion Zero-degree løbetights
Lag 2 = Fjällräven bukser
Lag 3 = HH Regnbukser (windbreaker)

Pandelampe, vand, chokolade, kamera.
Vandet blev båret i en 1 liters platypus vandpose mellem lag 3 og 4, så det ikke frøs til is. Vandslangen blev også holdt mellem lagene.

Middagen kom snart på bordet lidt i 18-tiden og bestod af suppe, samt kylling og ris. Og så var det hurtigt i soveposen ved 18:30-tiden for at få et par timers søvn, før vi blev vækket kl. 23. Det var første gang jeg havde fleece-soveposen inde i min alm. sovepose. Det var allerede godt koldt her i Barafu.

Dag 8 - Tirsdag 2.8 - Kilimanjaro 5 - Uhuru Peak 5895 moh

Uhuru PeakVi blev vækket kl. 23. Det var ikke blevet til kvalitetssøvn, men kun korte blundere i sovepose og fleecepose. Det var hurtigt på med det varme tøj. Jeg skulle lige have et toiletstop og så tilbage til spiseteltet. Det var koldt, bælgravende mørkt og stjerneklart. Men ingen vind. Jeg havde det godt - ingen hovedpine eller noget. Men det var stadig i 4600 moh, så stigningen op til toilettet var stadig nok til at man blev forpustet.

23:30 samledes alle i spiseteltet til the og kiks. Der kom masser af sukker i theen. kl. 00:00 var der så samlet afgang. Alle var i varmeste outfit. Jeg havde dog til en start kun 5 lag på. Det var vindstille og jeg ville gerne kunne skrue mere varme på når vinden kom højere oppe. Det var perfekt vejr. Med Omari som indpisker og 7 assistentguider drog karavanen op ad i pandelampernes skær. Det gik pole pole. Foran og over os kunne vi se lyskæderne fra de grupper, der var startet ud før os.

Første træk var ca 40 min og så en meget kort vandpause. Kort for at vi ikke skulle begynde at fryse. Næste pause var efter ½ time. Efter 2 timer begyndte jeg at føle lidt svimmelhed. Jeg havde taget en enkelt panodil mod hovedpine inden start og mærkede dermed først noget da svimmelheden meldte sig. Efterhånden blev det gradvist værre og jeg var rigtig glad for min vandrestav, som hjalp med at holde balancen. Men det gik stadig fremad. Flere andre havde også en vaklende gang. Pauserne var ca. hver halve time og ganske korte. Min svimmelhed blev tiltagende værre. Jeg troede jeg kunne reducere svimmelheden ved at skrue op for åndedrættet, som i forvejen var højt. Men det hjalp ikke mærkbart. Alle resurser blev nu brugt på at koncentrere mig om at blive stående oprejst og komme fremad. Jeg vaklede og væltede nogle gange. En af assistenterne fik mig op på højkant igen. Vi gik på en bred skråning med lavagrus, som var meget vanskeligt at komme frem i, men der var til gengæld ingen skrænter at falde ud over. Omari og Morten var henne et par gange og kigge mig i øjnene, på læberne og neglene for tegn på iltmangel, men de skønnede at jeg kunne fortsætte. Jeg fik det 6. lag på, da blæsten nu havde taget til og en assistentguide tog min rygsæk. Også hætten på jakken kom på og blev strammet til. Jeg havde ingen mærkbar hovedpine og ingen kvalme, men hostede kraftigt nogle gange så det føltes som om indvoldene skulle med op, sandsynligvis pga. de store mængder iskold luft man trak ned i lungerne.

Men det skulle være løgn: Op skulle og ville jeg. Vi var nu ca. 1 time før Stella Point. Jeg tog gentagne gange nogle motiverende og aggressive hug med vandrestaven forfulgt af et "kom så, kom så" til mig selv. Jeg slingrede og ravede stadig mere og mere, og åndedrættet var vildt højt. 5 min. før Stella Point var der udsolgt og benene klappede sammen under mig. Straks var der 2 assistenter henne og hanke op i mig. Jeg sagde jeg lige skulle have en pause, men de ville have mig op på Stella Point, så de tog mig under hver arm og styrede mig i retning af toppen, mens jeg selv blot skulle forsøge at sætte det ene ben foran det andet. Så pludseligt var vi på Stella Point til en kort 5 minutters pause. Man kunne se at det lysnede i horisonten, men vi skulle ikke vente her på solopgaven. Så efter kort pause var det videre mod toppen.

Solopgangen på toppen af Afrika 02/08
Solopgangen på toppen af Afrika
02/08 (gv-1-IMG_3520.JPG)
Sidste stræk på om Uhuru Peak 02/08
Sidste stræk på om Uhuru Peak
02/08 (gv-1-IMG_3516.JPG)
Udsigt mod gletcher på toppen af Kilimanjaro 02/08
Udsigt mod gletcher på toppen af Kilimanjaro
02/08 (pj-IMG_0427.JPG)

Jeg var kommet lidt til hægterne igen og sagde ja til at ville videre. Resten af vejen fra Stella Point og rundt langs kraterkanten var en kamp. Delvis på egen hånd med laaaangsomme skridt. Delvis med balancestøtte fra assistenten, som holdt mig under venstre arm med vandrestaven huggende i højre hånd. Og delvis med en finger som krog i Mortens rygsæk, som fungerende hjælpemotor.

De sidste 100 m op mod toppen var for egen hjælp og det vældede op i mig, da jeg så det ville lykkes. Solen var kommet op og det havde givet ekstra motivation. Men det var stadig nissekoldt og jeg havde ikke kunnet mærke mine tæer på venstrefod (i vindsiden) siden et godt stykke nede af bjerget. Men det var alt sammen bagateller. Som sidste mand, dog ikke med meget, da andre også kæmpede til det yderste, stod jeg endeligt på toppen. Ubeskrivelig følelse - en viljes sejr over kroppens modstand. Jeg svævede og beruselsen fyldte en. Vi var officielt på toppen 6:45 hvilket er en meget hurtig tid generelt set og jeg har måske været fremme 15 min. senere.

Jeg fik det officielle topbillede på Uhuru Peak 5895 moh med Gunvor og Per - også et med Morten og Omari. Gunvor og Per var kommet op i en betydelig bedre stil end jeg. Og på mine sidste 100 m mod toppen var Gunvor nærmest kommet hoppende og dansende imod mig - hun var også helt oppe i lykkefeltet.

Per, Gunvor og Jørgen på Uhuru Peak 5895 m. 02/08
Per, Gunvor og Jørgen på Uhuru Peak 5895 m.
02/08 (gv-Img_3528.jpg)

Så kom Morten hen og sagde: "Ned - nu!" Min assistent tog mig under venstre arm og så foregik det ellers i et ret uvirkeligt højt tempo i det løse lavagrus. Først tilbage til tæt på Stella Point og så småløbende, smårutsjende og glidende ned ad, ned ad. Mine egne ben kunne til tider dårligt følge med i det opskruede tempo, som jeg nærmest blev flået nedad. Også andre som skulle hurtigt ned fra højden blev hevet ned. Nogle 100 højdemeter nede blev der samling på tropperne og så fortsatte det ellers nedad i et hastigt tempo. Nedruten var for store dele blot løst grus, så det var næsten slalomteknikker man skulle bruge. Glide, glide, rutsje, pustepause, glide, rutsje. Nedad gik det. Jo længere ned vi kom jo mere fik jeg selv lov at bestemme tempoet. Den mest akutte svimmelhed var nu væk og afløst af træthed. Jeg vaklede og gled videre. Underlaget blev nu afløst af mere "alm" klippestier og trin. Jeg fulgtes noget af vejen med Gry, som også havde fået "ekspreselevatoren" ned.

Solen var nu på fuld styrke og jeg havde stadig alle 6 top lag på. Jeg måtte have 3 lag af. Vand fra rygsækken, som assistenten stadig bar + en plade chokolade. Efter dette pitstop gik det nu langsomt videre med en del pauser. Gunvor kom bagfra og slog følgeskab et stykke vej. Med al energi tappet og godt solstegt klavrede jeg ind i Barafu og væltede om i teltet. Iklædt 3 lag tog jeg fleeceposen over mig som tæppe. Per var allerede nede. Jeg var fremme ved 9-tiden. Vi skulle først videre fra Barafu ved 14-tiden. Inden skulle vi dog have mad. Men der blev tid til at slappe af på langs.

Ved 12-tiden var det tid til at tage sig sammen til at stå op og pakke sammen, men jeg følte mig totalt drænet for energi. Men jeg var ikke længere svimmel, ingen hovedpine og rimelig med appetit. Langsomt kom alt dog i rygsækkene og via en stigning op til toilettet gik jeg til samlingen i spiseteltet 12:30 til en hurtig frokost. Det var godt at få noget indenbords og da vi gik ned fra Barafu ved 14-tiden var der dog alligevel kræfter til at gøre godt med.

Omari og hans assistenter der fik os på toppen 02/08
Omari og hans assistenter der fik os på toppen
02/08 (jr-08020001.JPG)
Trekløveret og Morten + Omari 02/08
Trekløveret og Morten + Omari
02/08 (gv-1-IMG_3530.JPG)
Barafu camp på nedstigningen 02/08
Barafu camp på nedstigningen
02/08 (gv-1-IMG_3537.JPG)

Vi skulle gå 3-4 timer overvejende nedad til Mweka Camp i 3100 moh. Det første lange stykke var svagt dalende grus og jordveje. Der var nogle få pauser indlagt. Vi gik lidt spredt i grupper. Midtvejs var der et stop ved en rangerstation, hvor nogen købte dyre men velfortjente cola eller øl. Jeg stod over. Ca. fra ranger stationen begyndte det at gå kraftigere nedad, nu først i lav skov, men skoven blev højere næsten for hver 100 m. Det var nu klippetrin, jordtrin og trærødder. Så min vandrestav kom på ekstra arbejde for ikke at overbelaste knæene. Det føltes som en uendelig strækning, men pludselig stod vi midt i Mweka Camp.

Teltene var på plads i den fugtige skov. Olav hentede et batteri øl i den lokale camp-shop. Aaaahhh. Jeg havde haft en god nedstigning uden at føle træthed. Sært, men dejligt taget i betragtning af følelsen kl. 12 i Barafu.

Der var høj stemning og hygge over aftensmaden i spiseteltet og så tørnede alle ind efter 2 dages voldsomme strabadser.

Højt humør i Mweka camp 02/08
Og 'festen' er i fuld gang i Mweka camp 02/08
Og 'festen' er i fuld gang i Mweka camp
02/08 (jr-08020004.JPG)

Dag 9 - Onsdag 3.8 - Kilimanjaro 6 - ned fra Mweka 3100 moh

Klar til sidste træk ned af bjerget fra Mweka camp 03/08
Klar til sidste træk ned af bjerget fra Mweka camp
03/08 (gv-1-IMG_3541.JPG)
På vej ned gennem højlandsjunglen til Mweka gate 03/08
På vej ned gennem højlandsjunglen til Mweka gate
03/08 (pj-IMG_0455.JPG)
Højlandsjungle 03/08
Højlandsjungle
03/08 (gv-8043-Negative0-11-9A(1).jpg)

Certifikat for bestigning af Kilimanjaro

En solid nats søvn gjorde godt oven på de foregående 2 dage. Efter morgenmaden - den sidste i spiseteltet på trekket - drog vi nedad mod Mweka gate. Det var sat til 3-4 timer men gruppen, hvor Per, Gunvor og jeg gik nærmeste sprang og løb ned ad. Flere trin på rødder, sten og jord. Men med vandrestaven på overarbejde gik det rask nedad. Sine steder var der meget fedtet og vådt. Vi gik nu i højlandsregnskov. På bare 2½ time var vi nede ved gaten. Bagtroppen som kæmpede mere med knæ og kræfter var dog langt bagude. Så vi fik en længere pause i Mweka gate.

Da alle efter ca 1:15 time var fremme gik vi 10 min. nedad fra gaten til Mweka landsbyen, hvor vi blev installeret i den lokale bar og tog for os af Kili-øl. På vej nedad vejen og i selve byen blev vi "overfaldet" af souvenirsælgere. Jeg var ikke "købsklar" og kom derfra uden impulsindkøb, selvom jeg senere nok skulle få købt min "Kili t-shirt". Vi blev efter pausen læsset op i 2 4WD-busser. Bagagen blev pakket ned i busserne og så bumlede vi langsomt de næste 4 km ad de hullede jordveje ned fra Mweka. På et tidspunkt sad vores bus fast og først efter at chaufføren havde "rokket" frem og tilbage nogle gange kom vi fri.

Så trillede vi tilbage til Moshi og Springlands. Vi var fremme ca. 12:30. Værelserne blev fordelt og ekstra bagagen blev hentet i depotet. Per og jeg nåede at få et brusebad inden frokosten ved 13-tiden. Det var godt at få vasket "gravrusten" af, selvom pedicuren og skægget måtte vente til senere. Frokosten - en god gang spaghetti - gjorde godt.

Efter middagen slappede jeg lidt på værelset og fik første gang siden dag 2 på bjerget skrevet lidt på dagbogen, mens detaljerne stadig var friske i erindring. Men jeg nåede kun til "Barranco". Kl. 17 samledes vi til "store safari info-møde" om safariprogrammet for de kommende dage. Morgendagen var dog en "overliggerdag" i Moshi. Programmet for safarien var noget anderledes end i rejsebeskrivelsen og senere skulle det vise sig, at det igen ændrede sig lidt i forhold til info-mødet.

Efter aftensmaden blev der hygget i gårdhaven og så var det sengetid.