www.jorras.dk

Hærvejen, august 2003

10 dage på Hærvejen 2003. Dette er min dagbog om optakt, planlægning og gennemførslen illustreret med stemningsbilleder fra turen.

Indholdsfortegnelse

Torsdag 28/8 - Etape 10 – Øster Løgum -> Aabenraa

Klumme 1: Bespisning
 Klumme 2: Kort og vejvisning
 Klumme 3: Hvor går vejen?
 Klumme 4: Fotos og seværdigheder
 Klumme 5: Diverse adresser og links

Dagbog for 2 etaper på hærvejen og 4 på gendarmstien, april 2004

Optakt

I år 2003 havde jeg ikke forud planlagt de store ferierejser. Der stod som sædvanligt en uges Roskilde Festival på programmet i slutningen af juni og 3 dage på Tønder Festivalen er også tradition. (I år i øvrigt mit 10 års jubilæum – 10 år i træk). Men jeg havde stadig næsten 2 ugers uplanlagt sommerferie. Ugerne var lagt op til Tønder Festivalen i sidste weekend i august.

Mandag d. 14. juli sad jeg og funderede lidt over hvad ferie skulle bruges på. Jeg havde allerede overvejet Skåneleden eller noget andet vandring – indtil det slog mig: Hærvejen. Ok, men den vidste jeg ikke så meget om som vandrerute. Jeg vidste kun at den groft sagt fulgte den jyske højderyg til grænsen. Nå svaret på al uvidenheden: Google – og frem kom adressen: www.haervej.dk. Her kan man læse baggrundsstof om Hærvejen, læse om seværdigheder samt se ruteforløbet på nogle rimeligt detaljerede kort.

Nå jeg fik de næste par dage printet disse kort ud på farveprinter. Det er samlet set en rute på ca. 250 km fra Viborg til grænsen (Padborg). Der er både en cykelrute og en vandrerute, som ikke har samme forløb. Jeg havde i alt 10 dage til vandringen fra tirsdag d. 19. august til torsdag d. 28. august. Det vil give dagsetaper på mellem 25 og 30 km, hvilket er rimeligt langt med tung oppakning, hvilket erfaringerne fra både West Highland Way i Skotland og Skåneleden i Skåne siger.

Spørgsmålet var også: Hvordan kan der overnattes?, hvordan med proviantering? Lejrpladser og campingpladser med telt eller kro og vandrerhjemsferie? Det skulle studeres nærmere. De kort, der blev printet ud, havde angivelser af primitive teltpladser , campingpladser og vandrerhjem - men uden præcise adresser og placeringer.

Via DK-Camp.dk, DCU.dk og danhostel.dk lod de fleste adresser på campingpladser og vandrerhjem sig opspore. Det var sværere med de primitive teltpladser. Der findes godt nok websiden www.teltpladser.dk, men den er bare ”reklamesøjle” for en bog udgivet af Dansk Cyklist Forbund, som beskriver placeringen og faciliteter for de enkelte teltpladser. Når denne bog blev indkøbt formedelst kr. 140,- (Fuld titel: ”Overnatning i det fri 2002-2003. Teltpladser og naturlejrpladser”.

Etapeplanlægning

Med min gode gamle distancemåler til kort og tungen lige i munden fik jeg 29. juli tryllet den første grovplan frem for vandreetaper:

DagEtape + overnatningstypeetape / total
torsdag 28. aug. Hovslund st.by.1) – Aabenraa / 2)19 km / 244 km

1) Endte senere med at være Øster Løgum
2) Endte senere privat indkvartering

Som det ses et mix mellem primitive teltpladser og campingpladser. Campingpladserne er i betragtning pga. deres sanitære faciliteter samt kiosk- og køkkenmuligheder. I praksis må visse distancer også have været op til 1 til 2 km længere da nogle af dem havde nogle snørklede og zikzakkende vejforløb, som ikke afspejledes i kortets mere retlinede ruteangivelser.

Men dagsformen, vejr og vind og fødder kunne muligvis ændre etapernes længde og overnatningssteder. Etapelængder på mellem 25 og 32 km er rimeligt aggressiv, hvis der også skal være tid til lidt sightseeing (fx i Jelling). Jeg tog dog afsted med en meget dynamisk plan, så jeg på dagen kunne beslutte mig for et andet mål for dagens etape.

Træning

Som forberedelse fyldte jeg lørdag d. 2. august min rygsæk op med mit vandrertelt på 3,5 kg, sovepose, liggeunderlag, regntøj, ekstra tøj og diverse nips + kamera og 2 liter vand. Det kom op på 15 kg – det jeg regnede med var 75% af max. vandre vægten. De største ”mangler” i vægt regnskabet var kogegrej, proviant og fleece.

Jeg tog så s-toget ned til Køge og spændte rygsækken på. I lettere regnvejr gik det sydpå. Ved Vallø Camping holdt regnen dog op og det blev dejligt vandrervejr med overskyet, 20+ grader. Ruten gik forbi Valløby, St. Tårnby, Hårlev, Karise, Alslev til Lille Spjellerup. 26 km iflg. Kraks ruteplan. 5½time inkl. 2 halvtimes pauser.

Vandreturen skulle tjene flere formål: Fornemmelse for hvor meget vægt jeg skal have på ryggen, få gået nogle km, og få repeteret mine vandrerstøvlers særheder.

De blev købt sidste år til min Borneotur efter at mine forrige vandrerstøvler blev slidt ned i Skotland. På Borneo var der ingen problemer med fødderne i støvlerne, men der gik vi også sjældent med vægt på over 10 kg.

Nå på denne 26 km tur nåede jeg at ”hærge” min venstre lilletå, hvor al huden forsvandt yderst selvom jeg havde tapet den ind i sportstape (muligvis tapet for stramt). Men ellers ingen skader. Men en vigtig lektie. Så der er lidt at få hærdet inden de går løs for alvor. Men det var dog en påmindelse om at have både sportstape, plaster og compeed vabelplaster med i rigelige mængder. Sporene fra sidste forårs vandretur i Skotland, hvor jeg var meget plaget af vabler og tryksmerter, skræmmer.

Udstyr

Beslutningen blev taget: Turen gøres med eget telt. Mit 2 personers Tatonka vandrertelt vejer ca. 3,5 kg med det hele. Sovepose, liggeunderlag og regnovertræk til rygsæk er også på plads. Tøjmæssigt satser jeg på et minimum. Regnjakke og fleece. 2 sæt vandrertøj så det ene skiftevis kan tørre. 1 sæt ”aftentøj”. Alt sammen i lette materialer. En enkelt kraftig skjorte til vandring på kølige dage kommer også med.

Derudover plastbestik, plasttallerken, lommekniv, lommelygte, toiletgrej, plaster og tape og andet nips. Kamera.

Den eneste egentlige mangel var kogegrej. Enten må jeg nasse Preben og Jettes trangia-kogesæt og gasbrænder – men jeg investerede i mit eget. Det vejer ca. 1½ kg + derudover et halvt kg gas.

Forhåbningen var, at når alt nødvendigt grej er lastet, der er 1 – 2 liter vand og proviant til 2 – 3 måltider at jeg kan klemme mig ind under 20 kg. Det viste sig på slutpakningen ikke helt at holde stik. Uden vand men med proviant røg vægten op på 20 kg. Provianten som kom med hjemmefra var pasta til et par aftener, samt havregryn til havregrød om morgenerne. (Se fuldstændig pakkeliste...).

Tirsdag 19/8 - Etape 1 – Viborg -> Hald Sø

Skovvej i Langskov nord for Hald <br />(etape 1)
Skovvej i Langskov nord for Hald
(etape 1)

Jeg havde ikke bestilt nogen billetter forud og endvidere havde jeg lagt den sidste taskepakning til tirsdag morgen. Stod op kl. 7:30 og fik tasken pakket færdig. Kl. 9:40 tog jeg hjemmefra med bus 158 ned til Ballerup og videre med S-bus til Høje Taastrup. Her købte jeg så billet til førstkommende afgang til Viborg. Det blev med IC tog til Herning St. og videre herfra med X-bus til Virborg. Afgang Høje Taastrup 11:12 og ankomst Herning 14:20. X-bus afgang kl. 14:35 med ankomst Viborg 15:27. Umiddelbart før Viborg fik man et flot udsyn fra bussen over Hald Sø og den gamle borgruin.

Vejret ved ankomst i Viborg var sol, skyer og frisk blæst, ca. 22 gr. Jeg tankede lidt junk food i stationskiosken. 15:45 blev støvlerne snørret og jeg tog de første skridt med fuld oppakning. Først skulle starten af Hærvejen findes på sydsiden af jernbanen, hvor den startede lidt undseligt lige efter en fodgængerbro over jernbanen. Jeg spottede det første Hærvejsskilt. På de første par km skulle man lige ud af Viborgs forstæder på fortorve. Men ved Finderup-højen, en bronzealderhøj der har vist vej i hundreder af år til et af de oldgamle vejforløb ud af Viborg mod syd. Der trak nogle meget sorte skyer ind, men det forblev tørt. Solen kom senere frem igen. Nu gik det derudaf ad grusveje, skovstier og markveje. Første ”seværdighed” var de egeskove, man krydsede igennem ved Hald.

Just ankommet til teltplads ved Hald Sø<br />(etape 1)
Just ankommet til teltplads ved Hald Sø
(etape 1)

Teltet i skoven ved teltpladsen ved Hald Sø<br />(etape 1)
Teltet i skoven ved teltpladsen ved Hald Sø

Målet for dagen var en primitiv lejrplads ved Hald Sø. Jeg var fremme 18:30 og slog straks teltet op i den del af lejrpladsen, som lå lige inde bag et skovbryn. Anden del lå udenfor skovbrynet. Her var en bålplads, bord og bænk og vandpost. (Det var den eneste overnatning uden adgang til toiletfaciliteter, så det var på gammeldagsvis med et hul i jorden). Første aftensmåltid på trangia-køkkenet blev tilberedt. Pasta med tun. Bagefter skulle der koges lidt vand til opvasken i solens sidste stråler. Nu var det op i skoven og til køjs.

Bespisning:

På feltfod var det valgt at lade kernen i aftensmåltiderne bestå af pasta. Det skulle være rimeligt kulhydratholdigt og er samtidigt let at pakke ned i en plastpose og det vejer ikke så meget. Havde man været flere på vandringen, kunne man have haft flere ingredienser med og varieret maden mere.

Morgenmåltidernes kerne var så til gengæld havregrød. Igen masser af kulhydrater, en del protein og lavt fedtindhold. Til gengæld så en lidt uinteressant spise. Jeg havde valgt kanel til at pifte smagen op, men hvis der er plads i rygsækken så er honning eller rosiner et godt alternativ.

Egentligt burde der også var afsat plads til et større måltid midt på dagen, men vægten tillod ikke at dette skulle med. Så her satsede jeg på at kunne købe frugt, snacks og chokolade på vejen.

Derudover var det ikke planlagt som en dogmevandring, hvor alt pr. definition skulle være medbragt og tilberedt selv. Enhver given lejlighed til at lægge vejen forbi en kro, et pizzaria eller et supermarked blev udnyttet til at få noget energitilførsel.

Onsdag 20/8 - Etape 2 – Hald Sø -> Bøllingsø Camping

Udsigt om morgenen fra teltpladsen ved Hald Sø<br />(etape 2)
Udsigt om morgenen fra teltpladsen ved Hald Sø
(etape 2)

Vågnede første gang kl. 5 efter at have sovet igennem hele natten. Slumrede frem til kl. 6:30 og stod op og lavede en gang havregrød og en kop kaffe (nescafe). Der var ingen dug i teltet eller i skovbunden, så det var et tørt telt der blev pakket ned. Kl. 8:10 var der afgang. Kort efter start kom man forbi den meget pittoreske Niels Bugges Kro, som lå ved en gl. mølledam. Herefter var der dømt "mini Loch Lomond", da stien nu fulgte vandkanten ved Hald Sø en km. Herefter passerede man i yderkanten af Dollerup Bakker. Der er meget naturskønt ved Hald Sø! Lyngen stod i fuldt flor og duftede berusende stærkt.

I Dollerup (kl. 9:30) kom jeg ud i åbent land. Nu kunne man rigtigt se hvor kuperet et landskab man bevægede sig i. Lidt før kl. 10 kom jeg igennem den lille by Skelhøje og stoppede ved deres Spar Købmand og lavede en mindre brunch ud af de med lidt basser, bananer og kakaomælk. Der kom også lidt snacks og frugt til den videre færd på/i rygsækken.

Herefter fulgte jeg cykelruten de næste par km og skar en km af til Sjørup, hvor ruterne igen krydsede. De næste 7 - 8 km foregik i plantager med overvejende nåletræ , så der var ikke noget udsyn. Lige som jeg kom ud af plantagerne og havde gået en ½ km i åbent land begyndte det at småregne og tog så til. Ganske belejligt lå der et gl. busskur, som gav ly for bygen. Bygen trak hurtigt forbi. Efter en pause i skuret gik det nu videre i åbent landbrugsland.

Udsigt over Hald Sø<br />(etape 2)
Udsigt over Hald Sø
(etape 2)

Vejforløb ved Grathe Hede<br />(etape 2)
Vejforløb ved Grathe Hede

Ved udkanten af Grathe Hede krydsede Hærvejen et gl. anlæg, som i fortiden havde spæret Hærvejen med en palisade. Kun voldanlægget sås nu i terrænet. Grathe Hede er et stort lyngklædt åbent område omkredset af plantager. Ligesom jeg kom ind i plantagebevoksning igen forsvandt solen og sås ikke mere denne dag, men det forblev tørt med en frisk blæst.

Nu kunne dagens strækning rigtigt begyndes at mærkes i ømme fødder og muskler. Kl. 17 svingede jeg væk fra Hærvejen og kom kl. 18 frem til Bøllingsø Camping. Jeg fik tjekket ind og lavet et campingpas. Der var frit valg af teltplads, da slutningen af august er uden for højsæsonen. Efter teltopslagning, fik jeg lavet aftenens pasta i campingkøkkenet (så sparedes der gas) og indtog den til en kedelig venskabslandskamp mod Finland i TV-stuen. Tørnede ind kl. 21:15.

Det var den første fulde etape og på nær til sidst var det med "gode fødder". Men dagen havde sat sine spor, som de næste par dage skulle vise, da fødderne ikke rigtigt var tilvænnet til 20 kg+ op omkring 30 km.

Torsdag 21/8 - Etape 3 – Bøllingsø Camping -> Vrads

Vågnede igen kl. 5 og slumrede igennem til vækkeuret ringede 6:30. Lavede havregrøden i campingkøkkenet og fik lige set Tv2-nyhederne med vejret, hvilket ikke så for lovende ud med gråt og overskyet med mulighed for regn. Endnu havde det dog ikke regnet og der var kun lettere dug på indersiden af yderteltet. Kl 8:15 efter "vandpåfyldning" og snackproviantering i campingkiosken var det afgang.

Landskabet på dagens etape ser mere afvekslende ud en "endeløse" plantager som på gårdsdagens stræk. Efter en times vandring var det tid til en fodreparation, da der var opstået en vabel under højre fod og på samme fods hæl. Det sidste skyldtes sikkert, at støvlen ikke var snøret hårdt da knysten på ydersiden af foden var meget øm.

Skærbæk Plantage<br />(etape 3)
Skærbæk Plantage
(etape 3)

Landskab nordøst for Vrads<br />(etape 3)
Landskab nordøst for Vrads

Det var stadig overskyet, men med tynde skyer så det virkede lyst. Vinden havde også taget af, så temperaturen lå omkring 20 gr. Lidt i 11 var det tid til et rast, hvor sidste bananer fra gårsdagens indkøb blev indtaget. De næste km gik ad et gammelt nedlagt jernbanetracé på plant asfalteret underlag i en flot træomkrandset "korridor". Midt på dette stræk lå en primitiv teltplads, hvor der bl.a. var en gammeldags vandpost. Jeg pumpede vand op, så jeg fik fyldt mine vanddepoter i rygsækken op.

Det var stadig overskyet og var nu blevet lidt kraftigere og dermed lidt mørkere i vejret og lidt i 14 kom en regnbyge ind. Jeg sad i læ en halv times tid under et træ. Jeg havde godt nok både regnovertræk til rygsækken (som kom på), regnjakke og regnbukser, men jeg foretrak at pause ved byger så jeg ikke skulle gå længere stræk i regntøjet, da man alligevel bliver våd af det, da man "ånder" dårligere i regntøj end med svedtrøjen og en kraftige skjorte. Pausen gjorde også godt da jeg kunne mærke, at jeg efterhånden var godt brugt. Venstre akillessene og højre fods vabler ømmede sig. De næste godt 3 km syd for Sepstrup var dagens flotteste stræk. Det foregik i et meget kuperet hedeområde med lyngbakker i Skærbæk Plantage. Lyngen duftede selvom solen ikke skinnede.

Herefter slog jeg ind på cykelruten frem til byen Vrads, som var dagens mål. På efterhånden meget ømme fødder kom jeg frem kl. 17. Fik fundet bogen "overnatning i det fri…" frem af rygsækken og fandt ud af, at den afmærkede lejrplads lå en ½ km uden for byen på en gård der hed Damgård. Det var et svinebrug, hvor teltpladsen var lavet i baghaven bag ved staldene. Jeg blev modtaget i indkørslen af en stor valp af ubekendt race. Fandt landmanden på en havetraktor i gang med at slå græs. Efter det gebrokne dansk at dømme var han en af de mange indvandrede hollandske landmænd. Jeg fik forevist teltpladsen. Toilet og brus var i et forrum i staldbygningen. Da konen kom hjem afregnede jeg med hende: Kr. 10 for teltplads og kr. 15 for toilet og brus.

Jeg bankede teltet op og slappede lidt af, og så var det tid til aftensmaden - pasta. Nu var det gråt og stærkt blæsende med lidt fugt i luften. Vaskede op og tørnede ind ca. 20:15. Noget fødderne var glad for. Forinden havde jeg dog lige været ude bag gården, hvor der var en flot udsigt over et lyngklædt område, som blev afgræsset af højlandskvæg.

Den primitive teltplads på Damgård i Vrads<br />(etape 3)
Den primitive teltplads på Damgård i Vrads
(etape 3)

Udsigt bag Damgård i Vrads<br />(etape 3)
Udsigt bag Damgård i Vrads

Fredag 22/8 - Etape 4 – Vrads -> Kollemorten

Da jeg første gang vågnede ved 5-tiden stod det ned i tove og ruskede godt. Slumrede til ved 7-tiden, hvor det tog lidt af. Lavede havregrøden i forteltet og ditto opvask. Så kunne jeg nemlig sidde tørskoet inde i teltet. Rygsækken blev intermistisk stuvet sammen og båret over på gården til forrummet foran toilettet. Så tilbage og slå det våde telt sammen og op at pakke rygsækken i tørvejr. Først kl. 9:15 var der afgang. Av - selv nattens restitution havde ikke gjort fødder og vabler mindre ømme. Jeg sigtede mod Nørre Snede til ved 12-tiden og valgte at gå ad cykelruten for at undgå vandrerutens våde græs dryppende træer. Der var ophold i regnen da jeg drog afsted. Gik tilbage til Vrads og så sydover ad nogle små veje. Der kom nogle enkelte kortere raske byger. Det gik i støt tempo derudaf. Efter en pause lidt før kl. 11 kom der blåt mellem skyerne og solen brød frem. Vinden var stadig frisk/hård.

Høje ved starten af vejen Hærvejen ved Hundshoved syd for Nørre Snede<br />(etape 4)
Høje ved starten af vejen Hærvejen ved Hundshoved syd for Nørre Snede
(etape 4)

Kl. 12 sharp stod jeg foran Nørre Snede Kro og gik indenfor og kastede mig over en stor pizza, et par kopper kaffe og kringle. Det gjorde godt. Herefter ned at proviantere i SuperBrugsen. Nørre Snede er også den første større by man møder på Hærvejen efter at man har forladt Viborg. Kl 13.30 gik det syd på stadig ad cykelruten. Nu langs en stor befærdet landevej på cykelstien. Solen bagte nu kun afbrudt af spredte skyer, men kraftig blæst så temperaturen har været lige i underkanten af 20 gr.

Der var nu ved at være "udsolgt" i fødderne, så jeg begyndte at sigte på en teltplads 8 km før det planlagte mål i Kollemorten. Ruten slog nu ind på en grusvej, der hed Hærvejen og løb nu sammen med vandreruten igen. Dette underlag var så godt at gå på så kombinationen af en "massere fødder pause" plus at pizzaen fra Nørre Snede nu var optaget i systemet, fik jeg ny "luft" og faldt ind i en god rytme og faldt nu tilbage på at sigte på det oprindelige mål i Kollemorten.

Fremme i Kollemorten fandt jeg en lokal købmand, som jeg lige nåede at frekventere inden lukketid. Købte cola, æblejuice og slik. Herfra var der en ½ km til Hærvejscenter Kollemorten, syd for byen. Det så ud til at være en gammel nedlagt skole. Betjeningen var gået hjem, men der var et opslag der sagde at man bare selv skulle indkvartere sig. Der var både toiletter og et køkken, hvor aftensmaden blev tillavet ca. kl. 19. Derefter opvask og til køjs kl. 20:15. Der var også en skoleklasse på cykeludflugt, men mine ørepropper tog de værste skrig og hyl.

Kort og vejvisning

Hjemmefra havde jeg medbragt udprintede kort fra Hærvejshjemmesiden. Tidligere fandtes nogle foldere med kort om Hærvejen, men de amter som Hærvejen gennemløber har valgt kun at satse på hjemmesiden og det kortmateriale man selv kan hente og printe herfra. Og det er rart at have kortmateriale med, så man ligesom kan komme op i fugleperspektiv og orientere sig om, hvor man er i landskabet. Men når man går ad Hærvejen og blot skal finde ud af, hvilken retning man skal i næste sving eller korsvej behøves kortet ikke, da ruten er meget velafmærket med pæle med vandrerute symbolet (her til højre) hhv. cykelrutesymbolet. Og det er vel at mærke både om man går Hærvejen nord-syd, som jeg, eller syd-nord. Ingen steder var jeg i tvivl, selvom man skal være årvågen, da pælen sommetider kan stå i bevoksning eller en tot brændenælder.

Lørdag 23/8 - Etape 5 – Kollemorten -> Vingsted Camping

Markvej nord for Jelling<br />(etape 5)
Markvej nord for Jelling
(etape 5)

Det regnede bravt, da jeg slog øjnene op, så jeg sov en halv time mere. Ca 7:30 var der ophold. Jeg havde pakket "indmaden" intermistisk og så hurtigt op under halvtaget i den gamle skolegård. Så tilbage at ryste vand af teltet. Fordelen ved regn frem for dug, er at teltet kun er vådt på yderteltet og kun på ydersiden og at regnvand er lettere at ryste af end dug. Morgenmaden var ½ liter cultura drikkeyoghurt og 2 bananer for at give lidt afveksling til havregrøden. (Så var der heller ingen opvask). Kl 8:45 var der pakket og klart.

Skyerne var nu spredte med blå himmel imellem. Men det blæste kraftigt. Første stræk var ad grusvejen igennem landsbrugsland. Et enkelt sted løb Hærvejen ind over en gårdsplads, og tog "bidske" hunde tog imod. Mutter på gården kom flyvende ud af døren og kaldte hundene til sig og forsikrede at de ikke var så bidset som de så ud. Cykel- og vandrerute løb nu sammen igen med start ved nogle imponerende bronzealderhøje, for efter 4 - 5 km igen at skilles. De cyklende skulle uden om Jelling, mens de vandrende skulle gennem byen. Jeg havde de sidste mange km gået med regnjakken på pga. den stærke blæst, som gik gennem marv og ben.

På det sidste stræk ned mod Jelling gentog historien sig med en gårdsplads bevogtet af 2 hunde og mutter der kom springende. Hun må have travlt i højsæsonen - eller der er hundene måske for ugidelige til at halse af hver eneste vandrer. Jeg havde lige holdt et hvil i en lille by nord for Jelling og var på vej igen, da en kraftig regnbyge kom piskende. Jeg krøb i ly i et levende hegn mens den fór forbi.

På vej ind i Jelling nord fra kan man ikke se højene og kirken - dvs. flagstangen på nordhøjen kan ses - men lige så snart man er inde i byen er den præget af højene og kirken. Ankomst lidt i 14. Jeg var sidst i Jelling i 1989 på min tour-de-Jylland sammen med Erling, men skulle lige genopleve højene og kirken. Herefter var det hen til en lokal pizzasnedker og indtage et middagsmåltid. Kl. 14.40 gik det syd på ud af Jelling.

Runesten ved Jelling Kirke<br />(etape 5)
Runesten ved Jelling Kirke
(etape 5)

Jelling Kirke og nordhøjen<br />(etape 5)
Jelling Kirke og nordhøjen

Danmarks Dåbsattest, runestenen ved Jelling<br />(etape 5)
Danmarks Dåbsattest, runestenen ved Jelling
(etape 5)

Fødderne? jamen jeg havde været nede at skrabe bunden mht. "fod formen" på etape 3 og 4. De bliver ømme efter 1 - 1½ timers vandring og kræver et kvarters hvil. Men så er man klar igen. Egentlig en god og passende rytme for vandring. Jeg havde luret på at stoppe allerede ved Fårup Sø Camping lige syd om Jelling, da der stadig var lidt under 10 km fra Fårup Sø til det planlagte stop i Vingsted Camping. Men jeg havde rigtig gode ben, da jeg nåede Fårup Sø og vandrede videre.

Det blæste stadig bravt og de næste 2 - 3 km efter Fårup Sø lå højt og uden læ i landskabet. Højeste punkt sagde 92 m. Herfra var der en fænomenal udsigt ind over Vejle og Vejle Fjord Broen, samt ned i Vejle Ådal. Derned skulle jeg og efter danske forhold var der et dramatisk fald fra 92 m. til 9 m over havet på blot ca. 2½ km. Og så var jeg i Vejle Ådal på Bindeballestien. Bindeballestien er et gammel nedlagt jernbanetracé, som nu er en idyllisk vandre- og cykelsti. 2 km ad denne og jeg ankom 17:25 til Vingsted Camping.

Man skulle dog over til Vingsted Centrets reception for at checke ind til camping. Slog herefter teltet op og slappede lidt af. De 2 sidste km havde været seje. Herefter - surprise - stod den på pasta i campingkøkkenet. Der var ingen camping kiosk på pladsen. I modsætning til de andre pladser jeg havde overnattet på var der godt overbelagt på Vingsted camping, da der den pågældende weekend var fodboldturnering for børn i Bredsten og en masse havde så valgt denne plads til overnatning. Godnat kl. 20:15.

Udsigt fra nordhøjen i Jelling set mod nord på landskabet jeg lige var kommet igennem<br />(etape 5)
(etape 5)

Udsigt oven over Vejle Ådal, set mod syd hen over denne<br />(etape 5)
Udsigt oven over Vejle Ådal, set mod syd hen over denne

Søndag 24/8 - Etape 6 – Vingsted -> Bække

Som nævnt var der ikke nogen campingkiosk på Vingsted, og jeg havde ikke købt ind i Jelling, da jeg havde forventet kun at gå ned til Fårup Sø. Så jeg var temmelig i bekneb for mad. Jeg vidste ikke om der var noget i "dagens mål" i Bække, der havde søndagsåbent. Efter havregrød var der afgang kl. 8:30. (I dag var inderteltet vådt samt yderteltet pga. dug fra åen, som løb lige bag camping). Jeg gik over på centret og ind i restauranten. Her var opstillet en morgenbuffet + frugt. Jeg købte nogle æbler, men det var kun til selve vandringen. Nå jeg måtte håbe på det bedste i Bække eller faste.

Nå, ud ad Bindeballestien. Gode fødder. Flot og solrigt vejr. Næsten ingen vind. Det tegnede til en sommerdag. Der er meget flot i Vejle Ådal. Eneste synlige menneskeaktivitet ud over nogle huse og husdyrhold er dambrug, som lå som perler på en snor med et par kilometers mellemrum. Passerede Ravningbroen - en 700 m lang og 5 m. bred bro over Vejle Ådal, bygget i slutningen af 900-tallet af Kong Harald. Det bygningsværk var indtil den Gl. Lillebæltsbro blev bygget, det længste bygningsværk i Danmark. En næsten 1000-årig rekord. Nu er der kun en jordvold, der markerer broens forløb, men et lille stykke stod rekonstrueret.

Vejforløb i Vejle Ådal<br />(etape 6)
Vejforløb i Vejle Ådal
(etape 6)

Her holdes pause<br />(etape 6)
Her holdes pause

Udsigt ned gennem Vejle Ådal<br />(etape 6)
Udsigt ned gennem Vejle Ådal
(etape 6)

Det gik derudaf i godt tempo. Fik snakket lidt vandring i Skotland med en far og hans søn, som også skulle læse på en info-tavle jeg var i gang med. Kl 10:15, første pause, og straks derefter svingede ruten fra Bindeballestien. Nu blev terrænet lidt svingende med grusveje og asfalt frem til Spjarup og første "æblepause" kl. 11:30. Jeg var nået et godt stykke takket være Bindeballestiens gode underlag. Ind over en kvægfold, lidt asfalt og så 4 kms grusveje igen. Nu bagte solen virkeligt og jeg kunne mærke at solcremen måtte frem i næste "rygsæk-af-pause". Før det nåede jeg dog lidt blommerov i en hæk - lidt har også ret, hvis jeg skulle faste frem til Vejen på morgendagens etape. Så var der igen pause og de sidste æbler blev fortæret og solcremen kom på. Jeg var allerede blevet lidt forbrændt.

Der var nu kun ca. 5 km til dagens mål. De næste km foregik dog på asfalt. Dernæst over turens første stente og gennem nogle hestefolde. Asfalt igen og til sidst 1½km grusvej og så var jeg fremme ved lejrpladsen nord for Bække ca. kl. 15:30. Lige inden strækket gennem hestefolden var der en info-stander over Vejen Kommune, hvoraf det fremgik at Bække havde en kro. Humøret var straks steget.

På lejrpladsen blev det fugtige telt slået op til tørring. Resten blev smidt i teltet. Kl 16.20 gik turen de 1½ km ned til Bække by på jagt efter kroen. En henslængt bagerpose på vejen indikerede at byen var mere velforsynet end jeg havde turdet håbe på. Og sørme om der ikke var både bagerforretning og LokalBrugs. Dagens og morgendagens måltider var reddet. Heldet følger de enfoldige. På kroen gik jeg straks ombord i en dansk bøf med bløde løg, sovs og kartofler. Mums og så et par "grønne" til at skylle efter med.

Planen var så at gå ned til Bække næste morgen og spise morgenmad ved bageren og proviantere lidt snack i LokalBrugsen. Egentlig proviantering blev udskudt til Vejen. Efter bøffen fik jeg så lige tjekket åbningstiderne for bageren (kl. 6) og LokalBrugsen (kl. 8:30). Herefter gik jeg retur til lejren ad en alternativ rute, som bl.a. bragte mig forbi en skibssætning fra vikingetid, som lå midt mellem to bronzealderhøje. Der var ikke det store at gøre i lejren end lige at lave en kop kaffe og så lægge sig på langs. Vand og toilet fandtes i tilknytning til en spejderhytte lige syd for teltpladsen. Godnat 20:30.

Vejforløb gennem en hestefold nord for Bække<br />(etape 6)
Vejforløb gennem en hestefold nord for Bække
(etape 6)

Aftenkaffen klargøres i lejren<br />(etape 6)
Aftenkaffen klargøres i lejren

Skibssætning fra Vikingetid mellem bronzealderhøje<br />(etape 6)
Skibssætning fra Vikingetid mellem bronzealderhøje

Mandag 25/8 - Etape 7 – Bække -> Jels

Vejforløb sydøst for Skodborg<br />(etape 7)
Vejforløb sydøst for Skodborg
(etape 7)

Et dugvådt telt blev pakket ned og kl. 7:45 var der afgang ned til bageren i Bække. Et par smurte rundstykker, birkes og "serkelssnegl" og æblejuice gjorde det ud for et morgenmåltid. Hos LokalBrugsen blev købt ny pastaforsyning, bananer og chokolade til dagens vandring. Jeg købte ikke mere havregryn i et forholdsvis sikkert sats på, at der også er bager i Jels, som er dagens mål. Vejret var totalt skyfrit og ikke en vind. Solen knaldede ned allerede ved afgang fra Bække kl. 8:45.

Hele vejen til Vejen var en monoton cykelsti. Et enkelt sted gik vandreruten dog over nogle "bagveje" men jeg undlod dette svinkeærinde. Fordelen ved cykelstien var, at den var plan og jævn. Så igen på friske fødder gik det i pænt tempo derudaf. Og med et enkelt stop var de 12 km til Vejen tilbagelagt kl. 11:00, hvor jeg stod ved bygrænsen. Jeg holdt en vandindkøbspause ved en tankstation, men det skulle ikke være den lange middagspause. Både cykel- og vandrerute slog et sving vest ud af byen, så syd og slutteligen mod øst for at følge Kongeådalen. Jeg slog en genvej og gik direkte syd ud ad Vejen og ramte vandreruten ved Knagmølle Bro, og så må man jo næsten være i Sønderjylland her ved den gamle Rigsgrænse fra 1864-1920. Middagspause straks herefter. Knag Møllen var i øvrigt en flot gl. møllebygning.

Lidt selskab i en pause er aldrig at foragte<br />(etape 7)
Lidt selskab i en pause er aldrig at foragte
(etape 7)

I pausen begyndte der at drive cumulusskyer ind (konvektive skyer) men de drev laaangsomt, da der stadig næsten ingen vind var. Så engang imellem parkerede en af disse foran solen, hvilket var ganske behageligt. Videre 2 - 3 km ad lille asfaltvej og så 100 m. gennem noget ujævnt og uvejsomt terræn over en lille bæk. Videre over en stubmark. Nu har jeg efterhånden gået i megen skov og plantage, men den skov jeg nu slog ind i, Gejlager, var rodet og tilgroet med ujævne og slyngede stiforløb. Også en slags oplevelse. Ude af skoven var det igen pausetid og nogle køer kom og så misundeligt på min chokolade. Jeg måtte også flytte rygsækken, hvis den ikke skulle ende i en høballe spyttet ud af en New Holland presser. Landmanden stoppede og spurgte, hvor jeg var på vej hen, så den historie fik han. Jeg fik også vejrudsigten for de næste par dage af ham. Meteorologerne havde aflyst noget lovet regn, men han turde ikke binde an på noget, så han skyndte på med at presse sit hø.

De næste 5 - 6 km frem til Jels var en næsten snorlige skovvej. Heldigvis var det blandingsskov, så det ikke blev en af de kedelige plantagevandringer. Kl. 16:30 pausede jeg lige før, det sidste stræk ind i Jels. Jeg fandt frem til Jels Camping kl. 17:30. Blev checket ind og da de havde en tørretumbler til gæsterne, købte jeg en vask og al vandrergearet blev stoppet i maskinen. Det var efterhånden blevet noget anløbent og der skulle blive dejligt at starte i morgen med frisk tøj og friske strømper. Igen en plads med ringe belægning. Aftensmaden (pasta) blev tillavet i campingkøkkenet mens tøjet blev vasket og tumblet. Inden sengetid var jeg lige ovre på den anden side af vejen og se lidt på Jels Sø i solnedgangen.

En dejlig sommerdag var til ende.

Hvor går vejen?

Som beskrevet højere op var vandre- og cykelrute godt afmærket. På Hærvejshjemmesiden er historien bag Hærvejen forklaret. Og som det fremgår var der ikke tale om eet vejforløb, men snarere om nogle vejsystemer, hvor man valgte den bedste forhåndenværende rute gennem terrænet. Og når en rute var oversvømmet, pladret til eller på anden måde umulig at rejse ad forlagde man sin færd mod øst eller vest og etablerede en "ny hærvej". Nutidens Hærvej - specielt vandreruten - zikzakker gennem landskabet og forsøger at ramme naturperler og mindre trafikerede veje. Men det betyder også at man sommetider netop ikke vandrer i de gamle vejforløb, da de netop ikke ville gennem vådområder og langs åbrinke, for hvordan skulle man få studene denne vej. Så det er en balancegang mellem det mindre trafikerede og naturskønne og så at have et forløb i "Hærvejsånden". Og nogle enkelte steder er den tippet lidt for meget over i det første (fx ved Nørreåen nævnt længere nede under etape 8).

At skyde genveje og vælge en mere direkte (og måske mere fremkommelig rute) sydpå som jeg gjorde en del steder er mere i Hærvejsånden, da rejsende i fortiden ville have gjort det samme.

Men ellers var tilstedeværelsen af bronzealderhøje i landskabet en god pejling på om man var indenfor disse vejsystemer, der udgjorde Hærvejen, da teorien går på at bronzealderens høje blev lagt langs den tids vejsystemer (ofte højt i terrænet) for både at vise vej, men også vise hvortil grænsen for forskellige klaners og folks grænser gik. Når man i dag ser hvor mange høje der er tilbage og man ved hvor mange der er overpløjet og sløjfet, må der sine steder næsten have været tale om høj-alléer.

Ellers var tilstedeværelsen af vej- og stednavne med Hærvejen, Oksevejen, Studevej gode indikatorer om at man var på rette vej. Ligeledes gamle broer og vad (også dem som afsløredes i stednavne).

Tirsdag 26/8 - Etape 8 – Jels -> Vojens

Jels Mølle<br />(etape 8)
Jels Mølle
(etape 8)

Op lidt over 7 og færdig med at pakke rygsæk 7:50. Et stop ved camping toilettet for at fylde vand på og "af", og så ellers ned i byen til Jels bageren. To smurte rundstykker, et kærnemælkshorn og en kanelsnegl + æblejuice = en gang morgenmad. Så over til Nærkøb og købe lidt æbler og chokolade. Og så afsted 8:50. Først skulle man lige ned forbi den flotte Jels Mølle, som tjente som turistinfo. De måtte have hærvejspostkort. Næ, men de havde da nogle Jels postkort. Købte til første omgang postkort. Så syd på ud af byen. Først nogle grusstier og så stod den ellers på Stursbøl Plantage. Den var virkeligt hårdt medtaget af 3. december 1999 stormen. Store arealer lå stadig hen. Andre var nytilplantede, flere steder med andet end nåletræ, fx birk. Hærvejsstien gik at en nyrestaureret sti på tværs af alle plantagens stisystemer. Pause 10:25 og så videre i mere stormmedtaget plantage.

Stien ledte ned til Nårreåens slyngede løb på et pittoresk sted. Pause. Det tegnede til et flot stykke langs åen. I stedet blev det hurtigt et mareridt. En totalt tilgroet, næsten ikke eksisterende sti tæt ved åbrinken. Man kunne dårligt sparke sig frem for sammenfiltrede bregner. Det kunne være nok. Gik lidt tilbage og ind over diget til plantagen og fandt en god plantagevej. Denne fulgte jeg ud af plantagen over 2 broer over Nørreåen og så lang frokostpause.

Vejret har jeg glemt at kommentere: Overskyet da jeg lynede teltet op, men senere spredte skyerne sig, da jeg forlod camping, og derefter sol og skyer og næsten ingen vind. Sensommervejr.

Idyllisk sted ved Nørreåens bred<br />(etape 8)
Idyllisk sted ved Nørreåens bred
(etape 8)

Det videre forløb stod mellem valget at tage vandreruten og komme øst ind i Vojens eller cykelruten og komme vest ind. Det spillede dog ind at campingpladsen på kortet var markeret på vestsiden af byen. Så i ro og mag ad små landeveje kom jeg frem til den formodede placering af campingpladsen, men kortet stemte ikke med virkeligheden. Jeg må have set tilpas søgende ud for en bil fra Vojens Kommunes Driftsafdeling kom bakkende og stoppede. En flink kommunalmedarbejder fortalte at campingpladsen blev lukket for et par år siden, men at der var åbnet en plads på østsiden af byen i gl. Vojens. Så skulle jeg alligevel være gået ad vandreruten, men nu fik jeg ruren ind gennem Vojens. Men de km føltes ekstra lange da jeg var indstillet på at være i mål.

Jeg var fremme ved camping ca. 16.55 - 5 min før lukketid i check in. Damen i Informationen bekræftede at vest-camping lukkede for et par år siden. Vojens Kommunes egne kort og data var opdateret, så vi kunne blive enige om at det var Sønderjyllands Amt, der skulle have en begmand for den manglende opdatering af kortet på Hærvejens hjemmeside. (Jeg håbede virkeligt ikke at amtet havde flere overraskelser i baghånden i forlængelse af misvedligeholdt stiforløb ved Nørreåen og mgl. kortopdatering).

Nå op med teltet - igen frit valg på alle hylder - og ned til Netto og købe ind til aftensmad (rødgrød, friskpasta med kyllingfyld og tomatsovs og chokolademouse). Det blev tillavet i campingkøkkenet som jeg havde for mig selv. Fik set DR og TV2 nyheder. Et brus og lidt mere tv og godnat ca. kl. 21. Tv'ets vejrmelding for de næste dage var om en koldere vejrtype med byger og nogen sol, samt frisk blæst.

Fotos og seværdigheder

Ovenfor viste fotos er ikke et udvalg af fotos, men stort set alle. Kameraet havde hjemme øverst i rygsækken i ly for vind og vejr, og de fleste seværdigheder og naturskønne perler er kun fotograferet på nethinden, da rygsækken ikke sådan blev flået af og på. Når først den var spændt godt op og man havde et godt tråd gik det der ud af. Mange billeder blev taget i de naturlige eller planlagte pauser. På dage med overskyet og regn- og bygefuldt vejr kom kameraet også sjældnere frem.
Men måske kan der anes at der er taget en del flere fotos mod slutningen af min vandring, hvilket hænger sammen med at der har været mere overskud til at stoppe og kigge seværdigheder efterhånden som jeg blev "hærdet".
Og så fik jeg jo også brug for selvudløseren, så jeg selv kunne komme med på et par "spontane" billeder.

Onsdag 27/8 - Etape 9 – Vojens -> Øster Løgum

Tørning Mølle<br />(etape 9)
Tørning Mølle
(etape 9)

Vejrmeldingen holdt stik. Det blæste kraftigt natten igennem, og selv med ørepropper sov jeg dårligt. Fordelen var dog, at der ingen dug var i hverken telt eller græs. Gik den ½ km op til bageren og købte morgenbrød, som indtoges foran morgennyhederne i tv-stuen. Kl. 8:45 var der pakken og nøglen blev afleveret til "info-damen". Det var overskyet med kraftig blæst, men det så ud til at den en del af dagens rute skulle komme i ryggen, så jeg gik i læ af rygsækken. Valgte også for første gang at "skrue" benene på mine vandrerbukser.

De første 5 km løb i istidslandskabet syd for Ladegårdsengen ad jord- og grusstier. Man gik i læ af det kuperede landskab. Flot stykke. Første pause var ved Tørning Mølle, som nu henligger som historisk center med flotte restaurerede bygninger. Næste etape var igen jord- og grusveje, bl.a. en halv km i højt terræn uden læ. Her kunne blæstens styrke virkeligt mærkes og en stor rygsæk med alskens ting spændt ude på er et godt sejl, så sommetider blev man næsten blæst omkuld.

Sidste km frem til Vedsted var en genvej der sparede mig for at få direkte modvind. Pausen blev holdt i et busskur ved Vedsted Kro i læ for rusk. Og nu begynder der at komme solstrejf, men med blæst af uformindsket styrke. Fik skrevet lidt postkort i pausen. Tog en ½ km omvej i Vedsted ned til kirken for at komme syd om byen, hvor der lå 4 flotte bronzealderhøje på stribe.

Skiltning for Sikringsstilling Nord<br />(etape 9)
Skiltning for Sikringsstilling Nord
(etape 9)

Udsigt fra skydeskår i bunker<br />(etape 9)
Udsigt fra skydeskår i bunker

Lidt over en km syd for Vedsted viste et skilt til Sikringsstilling Nord. Det kunne jeg ikke lige placere, så i min nysgerrighed smed jeg rygsækken og gik op for at se hvad det var. I et krat i et højtliggende område bag en gård lå 2 bunkers fra Første Verdenskrig i den af tyskerne i 1916 byggede Sikringsstilling Nord, som løb tværs over Sønderjylland. Skydeskårene vendte selvfølgelig mod nord og der var en fabelagtig god udsigt over terrænet. Jeg vidste ikke der var sådanne "rester" tilbage fra "Den Store Krig".

Bunker, Sikringsstilling Nord<br />(etape 9)
Bunker, Sikringsstilling Nord
(etape 9)

Herefter gik det at grusveje de næste 4 km frem til Immervad Bro, som er en gammel stenbjælkebro fra oksevejstiden. Nu er åløbet dog omlagt en smule og mindre vandrigt end tidligere. Den nutidige bro lå lige ved siden af. Denne gamle bro har skullet lægge "ryg" til 35.000 til 40.000 okser hvert år til markederne syd på. Eftermiddagspause. Vejret var stadig blæsende, men nu med en hel del sol og skyer. I læ ved broen var der dejligt varmt og de fugtige vandrerklæder kunne soltørres.

Herefter var det godt 3 km ud ad oksevejen, som mange steder stadig er anvendte vejforløb med asfaltbelægning. Hærvejsforløbet i Sønderjylland er mere koncentreret end det var i det nørrejyske, hvor vejene var spredt ud i vifteform i brede strøg. Jeg passerede Hjærulfstenen - en runesten der er en af vores ældst beskrevne i skriftlige kilder. Trods en omtumlet historie står stenen igen i dag, som oprindeligt, ved Hærvejen. Forbi Hovslund Stationsby og 2 km frem til Øster Løgum.

Immervad Bro<br />(etape 9)
Immervad Bro

Hjærulfstenen<br />(etape 9)
Hjærulfstenen

Tøjtørring ved Immervad Bro<br />(etape 9)
Tøjtørring ved Immervad Bro
(etape 9)

I Øster Løgum skulle der være en teltplads i tilknytning til en af gårdene i byen. Jeg var fremme lidt i 17, men der var ingen hjemme. Jeg ville give dem en time til at komme hjem inden jeg søgte anden overnatning i Hovslund Stationsby, da jeg kunne se de havde malkekøer, og dem skulle nogen vel se til. Jeg satte mig i et busskur, da det så ud til at der kom en byge, men som den tredje byge syd for Immervad Bro gik den enten nord eller syd om mig. Man er vel heldig. Kl 17:25 kom ejerparret hjem og jeg fik anvist græsplænen i haven til teltet. Der var toilet i en af udbygningerne. Overnatningen var kr. 20,- og for kr. 10 ekstra måtte jeg anvende brusebadet i stuehuset. Så gjort. Aftensmad (pasta m. tomatsovs). Opvask og dagsbogsskriveri. Inden sengetid ringede blev mobiltlf. tændt for første gang. Jeg ringede til Gunvor og aftalte nærmere om indkvartering hos hendes forældre i Aabenraa, som vi havde talt lidt om inden min afrejse. Det blev aftalt og så var overnatningen sidste nat også i hus. Godnat.

Aftenudsigt på ryggen foran teltet i Øster Løgum<br />(etape 9)
Aftenudsigt på ryggen foran teltet i Øster Løgum
(etape 9)

Og vandret udsigt ud gennem fortelt<br />(etape 9)
Og vandret udsigt ud gennem fortelt

Torsdag 28/8 - Etape 10 – Øster Løgum -> Aabenraa

Øster Løgum kirke<br />(etape 10)
Øster Løgum kirke
(etape 10)

Vågnede op til vindstille, men overskyet vejr. Det havde været en kold nat med temp. under 10 gr. Jeg havde lidt til overs fra Vojens (birkes) og ½ liter cultura, som gjorde det ud for morgenmad. 8:40 var jeg pakket og klar og i et sindigt tempo - det var turens næstkorteste etape ind til Aabenraa - godt 15 km. Ad små landeveje gik det til Rødekro. Området nord for Rødekro er præget af ucharmerende områder med råstofindvinding (grusgravning). En lille brunch hos en af Rødekros bagere og herefter de sidste par km på Hærvejen frem til Rise. Kl 11.00 mellem Rise og Søst drejedes ad Hærvejen ind mod Aabenraa. Det var en flot vej (Søstvejen) i et kuperet og skovklædt område ind til Aabenraas forstæder.

Kl 12.00 stod jeg ved byskiltet og tog en pause. Herefter videre ind i byen. Jeg tilbragte et lidt over 3 timer på at lege turist i Aabenraa. Den har en gl. bykerne med flotte gamle huse og brostensbelægning. Smalle gyder. Selve byen ligger i et kuperet terræn. Så man kunne næsten sige at Aabenraa er en blandring mellem Gamla Stan i Stockholm og Ærøskøbing. Kom også lige rundt om busstationen for at tjekke køreplan for morgendagens færd over til Tønder Festival. Spiste en sen frokost hos en pizzasnedker - et sted jeg mente at kunne være bekendt at gå ind i vandrertøjet.

Slotsgade i Aabenraa<br />(etape 10)
Slotsgade i Aabenraa
(etape 10)

Hen ad ved 17-tiden gik jeg ud ad Kystvejen og Flensborgvej og frem til nr. 116 hvor Gunvors forældre - Frede og Inge - bor. Jeg blev indkvarteret på første salen med udsigt til Aabenraa fjord (Gunvors gl. værelse), og selvom jeg havde lagt op til ikke at være til besvær, takkede jeg ikke nej da jeg blev budt på aftensmad. Bagefter tog jeg gladeligt mod tilbudet om en guidet tur pr. bil. Vejen gik syd på til oksevejen til et par af de gamle broer jeg ikke nåede forbi - Povls Bro og Gejlåbro - og retur til Aabenraa via den flotte vej langs Flensborg Fjord, op over Sundeved (med kig til Als Sund) og tilbage til Aabenraa mens solen forsvandt bag horisonten. Så fik jeg en lille forsmag, hvis jeg får gjort Hærvejen "færdig" til grænsen eller helt til Ejderen en gang i fremtiden. Stor tak til Frede og Inge for sigthseeing, overnatning, beværtning og en god snak.

Slut på Hærvejsdagbog.

Efterskrift april 2004

På en i hast planlagt ferie i slutningen af april 2004 fik jeg gået Hærvejen "færdig" fra Rødekro til grænsen ved Bov på 2 etaper. Herefter fortsatte jeg ad Gendarmstien fra Bov/Kruså til Høruphav på den anden side af Sønderborg over 4 etaper.

Dagbog for 2 etaper på hærvejen og 4 på gendarmstien, april 2004

Diverse adresser og links

Bøllingsø Camping, Kragelundvej 5, 7442 Engesvang. www.bollingso-camping.dk
  Hærvejscenter Kollemorten, Hærvejen 218, Kollemorten, 7323 Give. www.visitgive.dk/Default.asp?ID=5
  Vingsted Camping, Vingstedvej 45, Vingsted, 7182 Bredsten.