Jørgen Rasmussen - www.jorras.dk

- ZX Spectrum -
- eller historien om mit liv med computeren -
(Alle links åbner i nyt vindue)

ZX Spectrum

Klik for en større udgave

Starten

I august 1982 startede "unge Rasmussen" i Gymnasiet i Haslev. Der var mange nye interessante ting at tage sig til. Spændende fag, gode skolekammerater, og så var der noget mærkeligt isenkram i et lokale på Gymnasiet. Her stod nogle DDE Datamater (CP/M styresystem) og her hang de seje 3G'ere - i hvert fald fra en misundelig 1G MatFys's synspunkt - altid i frikvartererne. Man var henvist til at kigge over skulderen på dem og prøvede at lure af, hvilke kommandoer de skrev.
Men sommetider når man havde fritime - eller pjækkede fra historie - så kunne man komme til ved en af datamaterne og kunne afprøve det man havde afluret de "store".

Canyon

Der blev udforsket og lavet små programmer i et programmeringssprog, der hed Comal 80. Alt var monokromt og tegnbaseret - og et af de "avancerede" og populære spil hed "Canyon", hvor man skulle styre et #-tegn sikkert gennem en sik-sakkende vej af udråbstegn, som bevægede sig fra toppen til bunden af skærmen.

Det gik der meget tid med. Og der var en lille klike, som hang en del ud ved disse datamater.

Men hvor ville det være rart at have sin egen computer derhjemme. Der var lige kommet en hjemmecomputer på markedet ved navn ZX Spectrum. I april 1983 indkøbte jeg for mine sammensparede penge en 16K ZX Spectrum. Den kostede kr. 1.995,- købt pr. postordre gennem et firma i Aalborg. I løbet af 1983 blev 16K RAM hukommelse dog hurtig for trang, og maskinen blev i december 1983 sendt med posten og kom snart tilbage med nu hele 48K RAM hukommelse, som stod i kr. 598,-

Til computeren indkøbte jeg straks nogle spil - 3D-Tanx og Meteoroids (se spil afsnittet herunder) - og det blev der brugt tid på det første stykke tid. Jeg fik spillet en del senere - men den største tidssluger var programmeringen (se afsnittet herunder).

Der optrådte også nogle kriser, som når jeg i 2 omgange fik kortsluttet ZX Spectrum ved at være lidt uforsigtig med I/O porten bagpå, og måtte vente pinefulde uger på dens reperation.

Programmering - også kaldet kodning

Sinclair ZX Spectrum Basic Programming

Men snart var det tid til at fortsætte med den gryende programmeringsinteresse, som var startet på DDE datamaterne i Gymnasiet. ZX Spectrum var født med Sinclairs (producenten) egen version af Basic.

Basic programmeringen holdt ved en rum tid, hvor der blev kodet hjemmelavede spil og små hjælpeprogrammer - fx en graf-plotter til at hjælpe med matematik og fysik hjemmeopgaverne - og fx også et katalogprogram til at holde styr på kattestamtavler.

Da Basic var fuldt betvunget måtte jeg videre. Jeg investerede i bogen "The Complete Spectrum ROM Disassembly", som minutiøst gennemgik og forklarede maskinkoden i Spectrums ROM hukommelse. Maskinkoden var Z80 Assembler. Her blev der kodet nogle små utilities, som typisk manipulerede grafikken.

Efter Z80 assembler stod den på Pascal. Jeg havde "lånt" Pascal af en skolekammerat og skrevet hans Pascal manual af i hånden. Det var HiSoft Pascal 4T.

Så var alt udforsket fra ende til anden på min Spectrum. Efter Gymnasiet var jeg - for at forfølge min passion for programmering - gået på den Købmandsskolens 1 årige EDB-assistent uddannelse. Her lærte vi først Comal 85 på Picoline PC'ere (kendte Comal 80 i forvejen), dernæst Z80 maskinsprog/Assembler på Univac maskiner (kendte Z80 i forvejen) og til sidst Cobol på Picoline PC'erne (endelig noget nyt, men alligevel nemt).

Senere i karierren er det blevet til kortere eller længere perioder med følgende programmeringssprog: Turbo Pascal, Natural, Cobol, Rexx, TSO Clist, Java, Javascript, Net.Data.

Computeren

ZX Spectrum

Tilbage til ZX Spectrum. I modsætning til PC'erne, så bestod disse første ZX Spectrum hjemmecomputere kun af selve computeren og det berømte "bademåtte tastatur". Tastaturet bestod af nogle gummitaster - deraf kælenavnet.

'Splash screen' når ZX Spectrum blev startet

Som skærm anvendte man et TV. Da jeg i største delen af min Spectrum tid kun havde et sort/hvidt TV - var det så som så med farveoplevelsen. Jeg måtte lægge beslag på familiens TV nede i stuen, hvis jeg ville se farver. Men da meget af tiden gik med programmering, så var farver ikke så vigtig.


ZX Spectrum med strømforsyning og båndoptager

Lagringsmediet var en alm. kassettebåndoptager. Og programmer gemtes på alm. kassette bånd. Man kunne dog købe nogle såkaldte "Data bånd", som også var kassettebånd, men som kun havde en spilletid på hver side på 5 minutter. Så var de hurtigere at søge på og spole frem og tilbage.

Her ses specifikationen, som i forhold til dagens computere må se "mikroskopisk" ud - men for søren hvor kunne den meget indenfor dette spillerum:

Firmware:

3.54 MHz Zilog Z80A CPU

  16K / 48K RAM
Display: 32 x 22 character text display
  256 x 192 pixel resolution
  8 colours
Sound: 1 channel, 5 octave
I/O: Z80 bus, tape, RF television

Spillene

Ud af de tusinder af spil, der i tidens løb blev lavet til ZX Spectrum, har jeg haft investeret i eller "lånt" en lang række.

Her først "superligaen" - de absolut bedste spil og/eller de spil, som der er brugt mest tid på:

ZX Spectrum game: Lords of Midnight
Lords of Midnight (Beyond)
Doomdark's Revenge (Beyond)
Night Gunner (Digital Integration)
The Hobbit (Melbourne House)
Knight Lore (Ultimate)
Underwurlde (Ultimate)
Full Throttle (Micromega)

Alle spil inkl. "screen shots" fra disse ses på en specialside dedikeret til mine ZX Spectrum spil. (Fra denne side er der links til steder på nettet, hvor man kan prøve spillene on-line).

Galleriet over mine ZX Spectrum spil.

Side med mine egne kort til Lords of Midnight og Doomdark's Revenge.

Side med mine egne kort til The Hobbit.

Videre

Olivetti PCS 86

Min første egentlige PC var en Olivetti PCS 86 købt (som jeg husker det) i 1992. (Intel 286 8MB). Det var i de glade DOS dage, da alt blev startet fra en kommando prompt. Jeg havde også købt en matrix printer, som med det medfølgende Works-program, kunne de private breve skrives, og økonomien kortlægges i regnearket. Snart fik jeg installeret Turbo Pascal og brugte en del tid på at udvikle forskellige programmer (fx et Bowling score program).


IBM PC750 (uden skærm)

Næste skridt var i 1996, hvor jeg fik afviklet en kæmpe overarbejdspukkel ved at jeg fik en PC for "puklen" gennem firmaet. Det var en IBM PC 750 P100 (Model 6886-REH, Pentium 100 16MB PAR 1.08GB SCSI SAS). PC'en var loadet med OS/2, som var det styresystem, som var fremherskende i firmaet på den tid. Windows programmer kunne dog afvikles under WIN-OS/2 emulatoren. På denne maskine kom jeg første gang på internettet og jeg begyndte at arbejde med HTML og hjemmesider. Hjemmeside editoren var fra starten OS/2 editoren EPM.


IBM Aptiva 2142-S46

Seneste og aktuelle skud på stammen kom i 1998, hvor jeg købte en IBM Aptiva S46. (2142-S46, PII 266MHz(512KB) 32MB 4.2GB HDD IDE PCI/ISA Split(6X8) ATI 2X DVD 56K Win95). En vigtig købsparameter var det uhørte (i hvert fald i nørd kredse) at den "så godt ud" med det mørkegrå kabinet og spilt-systemet, så diskettedrev og DVD drev er lige ved hånden under skærmen (som også har USB stik). Man skal så ikke ned på gulvet til sit "tower", når man skal lægge en CD i drevet.
Den står stadig på internet, HTML og hjemmesider. Senere er indkøbt en scanner og en ekstern CD Brænder på USB-stik. Og internet adgangen er opgraderet fra 56K modem til 512/128 ADSL flatrate. Og hvornår denne Aptiva skal "opgraderes", tja år 2002 er et godt bud.

Links - ZX Spectrum og Sinclair

Planet Sinclair - The Web's biggest Sinclair-related archive

World of Spectrum - The official world archive for the Sinclair ZX Spectrum and the largest on-line gaming center on the Internet

Jasper - ZX Spectrum Emulator - Play all the games online or offline using a Java applet.

comp.sys.sinclair - Sinclair ZX Spectrum FAQ - Comprehensive FAQ.

torsdag d. 14 aug. 2003
www.jorras.dk